Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

I morgon stängs E6 – snart börjar kaoset

Här är förslagen för att minska problemen på E6. Långa köer på E6 efter en olycka 2013. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Jack Bårström på Trafikverket. Foto: Trafikverket
Varje år ökar trafiken på 3,3 procent. Foto: Trafikverket

På torsdag är det dags – då stängs E6 av i två veckor. 

Om trenden fortsätter rullar minst 65 000 fordon på samma punkt på E6 om tjugo år. 

Bilpendlarna skriker efter fler körfält på motorvägen. Trafikverket pratar om mer intelligenta vägar. 

– Hade det varit jämnare hastigheter på vägen och folk hållit avstånd hade det rullat på bra, även om det är många bilar, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.

Kapacitetstaket är på flera sträckor på Sydsveriges huvudpulsåder är nästan nått. Vid rusningstid är vägarna på många håll fyllda på längden med bilar och köerna är ofrånkomliga. E6 är en av landets mest trafikerade vägar.

Avfarten från E22 mot E6 i höjd med trafikplats Alnarp är en av dessa sträckor. 55 000 fordon passerar dagligen punkten. Och på torsdag stängs vägen av för att ge plats åt utbyggnaden av järnvägen.

En olycka om dagen

Men när trafiken drygt två veckor senare släpps på igen lär köerna åter ringla sig. Antingen för att det är mycket bilar på vägen – eller för att en olycka skett.

I snitt inträffar en olycka om dagen på E6.

– Flest notiser om olyckor får jag mellan Malmö och Landskrona. Där är det tätt med trafikplatser och mycket trafik. Körbeteendet blir ett problem när det är så mycket fordon. Hade det varit jämnare hastigheter på vägen och folk hållit avstånd hade det rullat på bra, även om det är många bilar, säger Jack Bårström.

Köer är inte en ovanlig syn på E6. Foto: JAN EMANUELSSON, TOPNEWS.SE / JAN EMANUELSSON / TOPNEWS.SE

Trafikverket beskriver körbeteendet som aggressivt. Hastiga inbromsningar ger inte alltid upphov till olyckor – men mycket ofta till köer. 

De olyckor som sker på E6 är oftast lindriga. Men räddningsarbetet för räddningstjänsten finns kvar – och det är snarare regel än undantag att vägen stängs av. 

Peter Gunnarsson, brandman vid Räddningstjänsten syd:

– Vi skickar personal både för att klara avspärrningen och att klara av olyckan, för att säkra arbetsmiljön. Då ingår det även att hantera dem som vill fram till vilket pris som helst. De flesta trafikanter sköter sig, men så finns det dem som inte gör det, säger han.

Med MSB i spetsen har man de senaste åren tagit ett krafttag med arbetsmiljön på olycksplatser. Standard är att stänga av hela vägen för att därefter lätta på avspärrningen. 

Räddningstjänstens arbete bygger ofrånkomligen på köerna. 

Så ska problemet på E6 lösas

För att få bukt med de många köerna på E6 har Trafikverket arbetet på projektet ”Åtgärdsvalsstudie E6 genom Skåne”. Målet är att förbättra flödena.

Alliansen har gått till val på att att korta köerna – och ett av förslagen är att bygga ytterligare en fil i vardera riktning. 

Och även om Trafikverket nyligen presenterat en utbyggnad av E6 mellan Alnarp och Lomma som en möjlig åtgärd, är det främst de höga hastigheterna och kraftiga inbromsningarna som är det stora problemet.

– Trots att ingen bil kolliderat blir det väldigt långa köer. Då tolkas det som att det är vägen som har brister. Det beror på att körstilen skapar problem. Därför är inte fler filer hela lösningen på problemet, säger Jack Bårström vid Trafikverket.

I studien som offentliggjordes tidigare i år trycker Trafikverket framför allt på att man vill göra vägen till en mer intelligent väg. Det innebär att kunna kommunicera med trafikanterna på ett sätt som i dag inte går.

– ITS (Intelligenta Transportssystem) har de rätt mycket i utlandet och i Stockholm. Digitala skyltar som kan kommunicera och styra hastigheten upp och ner. Där finns jättemycket att göra, det ska vi titta närmare på, säger Jack Bårström. 

Foto: RONNY JOHANNESSON

Kan sänka hastigheten

Andra möjliga åtgärder är att sänka hastighetsbegränsningen. Antingen genom variabla hastigheter eller en generell sänkning till 100 kilometer i timmen mellan Vellinge och Helsingborg. 

Även förslag på att sätta in båtar som pendlingssubstitut har varit uppe. 

Trafikverket skriver dessutom i sin studie att ytterligare en åtgärd kan vara en ökad polisnärvaro eller ett tekniskt övervakningssystem.

– Vi kommer under hösten gå ut med vad vi vill göra för att förbättra flödena. Det pågår ett internt, men intensivt arbete om vad vi vill göra i detalj. Det handlar om att bygga upp i vissa punkter där det är nära taket kapacitetsmässigt, omkörningsförbud för lastbilar vill vi utöka, säger Jack Bårström.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!