Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Forskarens kritik mot elscooter-företagen

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG
Foto: DN / ADAM DAVER

Elscootrar är numera ett naturligt inslag i de större städerna och marknadsförs av företagen som miljövänliga.

Men om det är framtidens färdsätt eller en dold miljöbov går inte att veta säkert.

– Alla som påstår sig ha tvärsäkra siffror eller åsikter om elscootrarnas klimatpåverkan har fel, för ingen har de siffrorna, säger Johan Jansson vid Lund universitet.

Konceptet är enkelt: Hyr en elscooter, använd den så länge du behöver och lämna fordonet på valfri plats.

Men den generösa tillgängligheten har sitt pris.

– De står väldigt olämpligt till för gående och andra. De står olämpligt på trottoarer och cykelbanor. Vi har fått in väldigt mycket klagomål från allmänheten, säger Gill Arnehall på Malmö stad.

Enligt Oscar Grönwall på Helsingborgs stad finns samma problemtik även där.

Elscooterföretagen – som Voi – är i ständig kontakt med kommuner de är verksamma i för att få bukt med problemen. 

Silvilja Jovic, 27, biomedicinsk analytiker, Malmö:– Jag tycker de bra. De tar en från A till B – till exempel nu när jag har ont i foten kan jag köra en hem. Så slipper jag gå i tio minuter. Foto: Simon Larsson
Therese Haglund, 38, socialsekreterare, Malmö: – Nu kör jag dem inte alls, men jag reagerar på att de ställs överallt. Jag tänker på synskadade, då räcker det att en eller två är i vägen. Det borde finnas vissa avgränsade områden där man kan ställa fordonen. Foto: Simon Larsson

Miljövänlig?

För att marknadsföra sin produkt trycker företagen ofta på att den ska vara miljövänlig och fri från utsläpp.

– För att skapa klimatsmarta miljöer behövs en utveckling där fossilfria alternativ får möjlighet att etableras som en naturlig del i stadsbilden, säger Kristina Hunter Nilsson, PR-chef på Voi.

– Vi måste se elscootrar som ett komplement till kollektivtrafik och ett alternativ till korta bilresor.

Kristina Hunter Nilsson, PR-chef på Voi. Foto: Voi

Enligt Johan Jansson, vid K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik på Lunds universitet, finns det än så länge inga säkra svar på om fördelarna med elscootrar väger upp för nackdelarna. 

– Om man kan ersätta en bil med en elscooter, då är det klockrent. Men för att ersätta en promenad, då är det mer tveksamt. 

– Om det nu, som många tror, ersätter kollektivtrafiken, då är det dåligt. Vi har investerat i tunnelbane- och bussystem som innebar utsläpp. Byggs det här också ut har vi bara ökat våra utsläpp totalt. 

Livslängd på tre månader

Vois grundare, Douglas Stark, har uppgett att deras elscootrar har en livslängd på 2-3 månader. Men enligt uppgifter till sajten Breakit är livslängden så kort som en dryg månad. Modellerna som är ute på gatorna är anpassade för privat användning – och inte för uthyrning.

Johan Jansson, vid K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik på Lunds universitet. Foto: www.rojder.se

Men det finns få offentliga uppgifter att luta sig tillbaka på – eftersom företagen ogärna lämnar ut data och information. 

– Det som är intressant är hur många kilometer de rullar per person och hur många kilometer som ersätter en bil. Det är nyckelsiffrorna de behöver bli transparenta med för att vi ska kunna jämföra och räkna på, säger Johan Jansson.

För- och nackdelar

Fördelar:

– Mer miljövänligt alternativ än fossildrivna bilar i stadsmiljöer

– Fria från utsläpp

– Tillgängliga på många platser – är lätta att hämta och lämna 

– Lätt att ta sig fram med i stadsmiljö

– Kan användas för att ta sig till och från busshållplatser

– Nya modeller bedöms vara mer hållbara

– Reservdelar kan återvinnas

 

Nackdelar: 

– Elscootrarnas hållbarhet – livslängden är kort eftersom de är anpassade för privat användning

– Osäkra siffror om egentlig miljöpåverkan och hur produktionen påverkar miljön

– Elscootrar upplevs som nedskräpning i stadsmiljö – kommunerna får klagomål från allmänheten

– Kommuner tvingas lägga resurser på att ta hand om felparkerade elscootrar

”Slit- och slänggrejer”

Enligt Vois PR-chef lanserar företaget nya elscootrar i sommar, med en livslängd på tolv månader. 

– Det är ett genomsnitt vi pratar om. Det finns ingen garanti att de som använder dem är rädda om dem. Det jag sett i framför allt Malmö och Lund är att de behandlas som slit- och slänggrejer, säger Johan Jansson. 

– Livscykelanalysen beror på om en elscooter rullar i 1,5 månader och sen slängs i en damm eller om någon är rädd om elscootern under en längre tid.

Vois PR-chef Kristina Hunter Nilsson om elscootrarnas hållbarhet:

– Man måste komma ihåg att detta är en ny bransch, den första generationens elscootrar byggdes för privat användning. Dock vill jag understryka att 90% av de fordon som går till reparation är tillbaka på gatan inom 24-48 timmar och om de inte går att laga återanvänds delarna och i Sverige har vi ett samarbete med Stena recycling, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!