Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Forskarens 5 tips för att sova gott i hettan

Kvällsposten sände direkt från Ribersborgstranden
Marianne Ors, överläkare vid Skånes universitetssjukhus samt forskare i klinisk neurologi vid Lunds universitet.Foto: CHRISTER WAHLGREN
Många har svårt att sova när det är varmt på sommaren.Foto: Colourbox

Tropiska nätter kan göra det svårt för många att sova.

Men bädda om sängen och lyssna noga.

Det finns nämligen flera saker du kan tänka på för att undvika sömnlöshet i sommarhettan.

– Det vanligaste misstaget folk gör är att inte göra det svalare i sängen, säger Marianne Ors, sömnexpert och överläkare vid Skånes universitetssjukhus.

Fredagen har bjudit på höga temperaturer på flera håll i landet.

Det har varit runt 30 grader under dagen – men natten blir också varm med temperaturer kring 15-19 grader på sina håll.

Natten mot fredagen var enligt SMHI den första mer omfattande tropiska natten i Sverige i år. De hetaste nätterna förekommer ofta vid kusterna.

Dåliga nyheter för den som har svårt att sova när det är varmt.

– Många är plågade av värmen, man blir trött och rastlös och varm när man ska gå och lägga sig, säger Marianne Ors, överläkare vid Skånes universitetssjukhus samt forskare i klinisk neurologi vid Lunds universitet.

Sömnexperten: ”Jag kan bli förvånad”

Men det finns sätt att få en god natts sömn även under varma och klibbiga nätter.

Marianne Ors, som är expert på området sömn, säger att grundtipset är att helt enkelt svalka ner sig.

– Jag tycker faktiskt att man kan ta en svalkande dusch innan man går och lägger sig. Och ha det inte för varmt i sängen. Några varma nätter klarar vi av, det kommer att komma regniga dagar så att det räcker, säger hon.

– Det handlar egentligen mest om sunt förnuft. Jag kan bli förvånad över att folk sover med gamla sängkläder och pyjamas när det är varmt ute.

Vissa vägrar sova näck

De flesta av hennes tips handlar om att man ska anpassa sängkläderna och sig själv efter den höga temperaturen.

– Det vanligaste misstaget folk gör är att inte göra det svalare i sängen. Man vaknar svettig under täcket mitt i natten och efter det är det svårt att somna om. Det tror jag är väldigt vanligt, säger Marianne Ors.

Men att sova naken är inte en självklarhet för många, menar hon.

– En del människor känner sig lite otrygga om de inte har något att dölja sig under. Det är det som gör att vissa trivs under så kallade tunga täcken. De känner sig ombonade och kan inte sova utan någonting alls utan att känna sig obekväm.

– Men det räcker att ta påslakanet som täcke.

Hur sover du själv, som är sömnexpert, nu när det är varmt om nätterna?

– Jag sover med bara en tunn bomullsfilt i sängen. Det är hur osexigt som helst, men det svalkar definitivt.

Sömnexpertens 5 tips – så sover du gott i hettan

1. Ställ upp genomdrag och gör det så svalt som möjligt i rummet.

 

2. Kasta bort täcket. Sov i stället under bara ett lakan eller möjligen en tunn filt över dig.

 

3. Sov mer eller mindre naken, eller åtminstone med så lite och tunna kläder på dig som det går. Kroppen kyler ner sig själv när den inte kommer i kontakt med kläder.

 

4. Ta en svalkande dusch innan du går och lägger dig eller kyl av dig själv med en fuktig handduk.

 

5. Drick extra mycket vätska. Men drick inte bara precis innan du går och lägger dig utan sprid ut det under hela dagen.