Försenade länken har redan betalts av elkunder

Omriktarstationen utanför Lyby är slutpunkten för södra delen av Sydvästlänken mellan Närke och Skåne.
Foto: JOHAN NILSSON/TT

Sydvästlänken kostade 7,3 miljarder kronor att bygga, men har sex år senare fortfarande inte varit i normal drift.

Men anläggningen är redan betald eftersom Svenska kraftnät har fått in drygt sju miljarder kronor på en ökande skillnad i elpris mellan norra och södra Sverige, skriver Sydsvenskan.

När flaskhalsar uppstår i svenska elnätet uppkommer prisskillnader som tillfaller Svenska kraftnät i form av kapacitetsavgifter. Tanken är att Sydvästlänken ska eliminera en sådan flaskhals. Svenska kraftnät har sedan 2015 fått in 16 miljarder kronor i kapacitetsavgifter. Eftersom prisgapet mellan nordligaste och sydligaste Sverige ständigt ökar får Svenska kraftnät in allt större penningsummor.

– Situationen är absurd. Kunderna betalar ett högre elpris. Och Svenska kraftnät har bara fördel av kapacitetsproblemen. Svenska kraftnät kan i teorin påverka prisskillnaderna och sina egna intäkter genom att strunta i att bygga bort flaskhalsar, säger företagsekonomen Stefan Yard, professor emeritus vid Ekonomihögskolan i Lund, till tidningen och fortsätter:

– Förseningarna bidrar till att Svenska kraftnät får in än mer kapital i kapacitetsavgifter så att Sydvästlänken enkelt kan finansieras. Det är främst elkonsumenter i södra halvan av Sverige som på så sätt betalat för den ännu obrukbara elförbindelsen.

30 miljarder kronor i kapacitetsavgifter på fem år

Svenska kraftnät väntas de närmaste fem åren få in 30 miljarder kronor i kapacitetsavgifter. 62 procent av pengarna kommer från överföringen av el från norra till södra Sverige.

– Visst kan man säga att kunder som betalat ett högre elpris finansierat investeringen av Sydvästlänken, säger Peter Wigert, finanschef på Svenska kraftnät, till tidningen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!