Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Försäljare lurade pensionär på 6 000

Telefonförsäljaren från Phonera ringde upp Kjell Karlssons 85-årige mor och fick henne att teckna ett nytt abonnemang utan hennes vetskap.Foto: Phoneras sajt.

En telefonförsäljare ringde hem till Kjell Karlssons 85-åriga mor och frågade om hon ville ringa billigare.

När hon svarade ja på den frågan togs det som ett okej på ett avtal om telefonabonnemang – i sonens namn. Det hävdar Kjell Karlsson som krävdes på en uppsägningsavgift på 6 240 kronor för att avsluta avtalet.

– Jag litar inte på dem och jag vill varna andra.

Kjell Karlsson i Vissefjärda utanför Emmaboda kallar det han varit med om gällande telefonbolaget Phonera, som är en del av Com hem, för "rena bondfångeriet".

Han bor nära sin 85-åriga mamma och har för att hjälpa henne med det praktiska ordnat med hennes fasta telefoni. Han står därför på två abonnemang, fast på olika adresser. Ett för sig och ett för mamman. Båda hos Tele2 vilket han och mamman var nöjda med.

Men en dag ringde en försäljare från telebolaget Phonera hem till hans mor.

– Säljaren frågade om hon ville ringa billigt. Mor svarade "ja, det är klart jag vill ringa billigt", men uppfattade inte att det var fråga om att byta något abonnemang, säger Kjell.

Men kort därefter fick Kjell hem en räkning från Phonera.

– Det visade sig att Phonera sagt upp mitt abonnemang hos Tele2. Jag ringde upp och frågade "vad fan håller ni på med? Ni kan väl inte säga upp mitt abonnemang utan att tala med mig?", säger Kjell.

"Hon kan ha fullmakt" fick han till svar av försäljaren. Men någon fullmakt i hans namn har hans mamma aldrig haft, säger han.

Efter samtalet gick Phonera enligt honom med på att ta tillbaka uppgifterna och sa att han kunde lägga bort räkningen på runt 300 kronor som han fått.

Men det var inte slut där. Ett tag senare kom en betalningspåminnelse i brevlådan, säger Kjell.

– Då ringde jag igen och sa "är det verkligen avslutat nu, lovar ni det?" Och det gjorde de.

Men i fredags kom en räkning med en uppsägningsavgift på 6 240 kronor. För att de skulle avsluta ett avtal som Kjell aldrig ingått.

Vid den senaste kontakten med Phonera ska de ha förklarat de att de skulle skicka en kreditfaktura. Men någon sådan har Kjell inte sett till.

– Jag betalar inte en krona till dem om de så jagar mig så länge jag lever, det är en sak som är säker, säger han.

Phonera medger att det blivit fel vid försäljningen.

– I detta fall har Kjell rätt, det har skett en felaktig teckning. Vi säljer företagsabonnemang och hans mor är inte firmatecknare. Det skulle därför inte heller gått iväg någon faktura vilket det gjort, vilket är att beklaga, det är ett mänskligt fel. Vi tar det fulla ansvaret, säger Lars Bondebjer, försäljningschef.

– Vi jobbar hårt med kvaliteten, vi är väldigt måna om att genast agera vid sådana här incidenter. Vi vill inte kopplas ihop med fula telefonförsäljningsmetoder.