Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flygplatschefen oroad: ”Riskerar läggas ner”

Ängelholm-Helsingborgs flygplats är viktig för regionen. Men framtiden hänger på en skör tråd, enligt flygplatschefen.
Foto: GOOGLE MAPS / GOOGLE MAPS
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Framtiden för landets enda privatägda regionalflygplats, Ängelholm-Helsingborg Airport, hänger på en skör tråd.

Det menar flygplatsens vd Christian Ziese efter att trafiken sjunkit ytterligare under förra året.

– Vi är nere på siffror som är de lägsta på flera år, säger han.  

Det är i ett kundbrev som flygplatsens vd lägger ut texten om problemen för flygplatsen i nordvästra Skåne.

Flygplatsen lämnade statliga Swedavias händer 2011 och efter en mellanlandning i knäet på nordvästskånska kommuner köpte byggföretaget Peab både landningsbanor och terminalbyggnader för 40 miljoner kronor.

Då andades både kommuner och företag framtidstro och såg flygplatsen som en viktig bricka i utvecklingen av nordvästra Skåne.

2016 slogs också passagerarrekord på flygplatsen utanför Ängelholm.

Men därefter har problemen tornat upp sig för i princip landets alla regionala flygplatser.

Stora problem

För Ängelholms-Helsingborg Airport beskrevs problemen som stora redan förra året.

Vd Christian Ziese förklarade då i en intervju att man nätt och jämnt höll näsan över vattnet. 

Han gjorde också liknelsen med Kristianstad Österlen Airport, som under 2019 gick med mångmiljonförlust och fick kapitaltillskott på tolv miljoner från Kristianstads kommun för att överleva.

– Att summera 2019 ur en svensk flygplats synvinkel är ingen rolig historia, i alla fall inte om man som vi endast ombesörjer inrikesflygningar, konstaterar Chistan Ziese.

Antalet inrikes flygpassagerare minskade i Sverige med tio procent förra året. För Ängeholm-Helsingborg var minskningen fem procent.

Enligt flygplatschefen har minskningen pågått sedan september 2017. Problemen har accelererat i takt med diskussionen om flygskam och miljöpåverkan.

– I kombination med ökade kostnader är flygplatsen allvarligt hotad, konstaterar han. Ekonomin går inte ihop längre.

Klimatpåverkan

Christian Ziese ser det som en direkt katastrof för regionen om flygplatsen skulle försvinna.

– Det måste till ett bredare ansvarstagande för att vår flygplats inte ska försvinna.

Flygplatsen öppnade 1960. 2018 hade man cirka 403 000 resenärer, varav 3 690 åkte utrikes på charter. 

SE MER: Tar semester i Sverige: ”Ska tänka på klimatet”

Elsebeth Lundberg och Per Olof Lundberg föredrar att semestra hemma i Sverige med hundarna.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!