Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flicka fick inte leka i bollhavet - Ikea frias

Foto: Julia Persson

Den femåriga flickan med funktionsnedsättning ville hoppa i Ikeas bollhav i Malmö – men stoppades i dörren.

Enligt mamman diskriminerades hennes dotter på grund av sitt handikapp men Helsingborgs tingsrätt ogillar åtalet och friar Ikea från anklagelserna.

På onsdagen avgjordes det ovanliga tvistemålet i Helsingborgs tingsrätt. Den femåriga flickans familj hade, via sitt ombud Forum för lika rättigheter, stämt Ikea för diskriminering.

Det var i maj 2009 som den då femåriga flickan, hennes mamma och bror besökte Ikea i Bulltofta. Flickan ville leka i bollhavet och mamman tog henne dit. Därefter går historierna isär. Enligt flickans mamma tilläts inte dottern leka i bollhavet på grund av sin funktionsnedsättning, en kromosomavvikelse. Personalen hävdar dock att beslutet att inte låta flickan leka ensam i lekrummet fattades efter att flickans mamma hävdat att dottern inte klarade sig själv i lekrummet. Eftersom mamman inte ville vara med i lekrummet så kände personalen att de då inte kunde garantera flickans säkerhet.

Frias för diskriminering

Det har alltså varit ord mot ord under ärendets gång. Tingsrätten gör nu bedömningen att det inte förekommit någon direkt eller indirekt diskriminering av flickan och ogillar därför åtalet. Rätten anser dock i sin dom att hon fått erfara att Ikeas interna riktlinjer "utgjort sådana bestämmelser eller kriterier som haft negativ effekt för personer som tillhör en diskrimineringsskyddad grupp".

"Misslyckade"

– Vi ser hela processen som ett misslyckande, säger Hans Gårlin, kundrelationschef på Ikea, till TT.

Eftersom Ikea frias finns det enligt företaget inte heller några skäl att se över några rutiner. Allt ska ha handlat om att garantera säkerheten, hävdar företaget.

Hans Gårlin vill gärna understryka att man inom företaget ändå inte ser sig som felfria eller helt oskyldiga. Kommunikationen i den uppkomna situationen brast, och det misslyckandet har Ikea sedan försökt kompensera, säger Gårlin. Utöver erbjudna pengar ska företaget enligt honom också flera gånger ha bett om ursäkt för att "familjens besök inte blev någon positiv upplevelse".

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!