Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flera restauranger inför straffavgift

<p>Tomma bord är något som ska undvikas – därför inför restauranger nu straffavgifter för besökare som inte dyker upp.</p>Foto: Shutterstock
Restaurang Barburrito är en av många restauranger som nu inför straffavgiften.Foto: BARBURRITO.DK
<p>Carmen Oliveira, 63, värdinna, Malmö: "Jag kan förstå att vissa danska restauranger gör så. Samma sak är det ju om du exempelvis bokar tid hos tandläkaren. Avbokar du inte innan får du ju betala en avgift".</p>Foto: Fredrik Samuelson
<p>Natalia Theander, 30, teamledare, Malmö: "Det låter i och för sig rimligt om det gäller lite dyrare restauranger. Då hinner restaurangerna planera sin verksamhet som vilka andra företag som helst".</p>Foto: Fredrik Samuelson
Sofie Kok, 26, ekonom, Stockholm: "Jag har jobbat på restaurang tidigare så att danska restauranger börjar göra så tycker jag kan vara förståeligt. Det kan nog bli lite frustrerande om gäster bokar bord och sen inte avbokar i tid".Foto: Fredrik Samuelson
<p>Jeannette Unger Skou, 65, egenföretagare, med Lars Niklasson, 69, konsult, båda Malmö: "Jag kan tycka att det är orimligt, men samtidigt förlorar en dyr restaurang massa pengar om gästen inte dyker upp", säger Jeannette. "Nej, det kan ju hända saker efter att man bokat bord som gör att man inte hinner avboka och inte kan komma", säger Lars.</p>Foto: Fredrik Samuelson

Har du bokat bord på restaurang i Köpenhamn och fått förhinder?

Passa dig för att inte dyka upp utan att meddela det.

Flera ilskna danska krögare har nu infört en straffavgift för gäster som inte kommer – vissa på över 500 kronor.

– Målet är att skapa en ömsesidig kommunikation och respekt för bokningen, säger restaurangägaren Thomas Bachmann till Danmarks radio.

Att gå på restaurang tycker de flesta är trevligt – och i bland blir det också ganska dyrt.

Nu kan det också bli dyrt att inte gå på restaurang.

Åtminstone i Köpenhamn.

Danmarks radio rapporterar att allt fler restauranger i den danska huvudstaden skickar ut mejl eller sms i samband med bokning, där det står att de kommer kräva en avgift för gäster som inte dyker upp och inte har avbokat innan.

Enligt Danmarks radio ska straffavgifterna ligga på mellan 300 och 560 kronor.

– Vi upplever allt oftare att restauranger måste införa avgifterna för att säkerställa att gästerna dyker upp, säger Allan Agerholm, ordförande för branchorganisationen Horesta, till Danmarks radio.

"Ömsesidig kommunikation"

Restaurangen Barburitto är en av de som infört straffavgiften.

– Målet är att skapa en ömsesidig kommunikation och respekt för bokningen, säger delägaren Thomas Bachmann till Danmarks radio.

Och tilltaget ska ha gett resultat. Tidigare stod en tredjedel av de bokade platserna tomma – nu är det bara var tionde sällskap som inte dyker upp, enligt kanalen.

Det är lagligt att ha en avgift, men danska konsumentrådet tycker att det inte verkar särskilt meningsfullt. De påpekar att kunderna måste få tydlig information om avgiften vid bokningstillfället.

Vissa restauranger går ännu längre och kräver förhandsbetalning. En av dem är krogen Alchemist i Köpenhamn.

Där får gästerna betala över 1800 kronor i förskott.

Resultatet?

Inte ett tomt bord så långt ögat kan se.

– För oss är det viktigt att ha ett system. Nu kan vi säga till kunden: antingen betalar du, eller så stryker vi din bokning, säger krögaren Rasmus Munk till Danmarks Radio.

Inte på väg till Sydsverige

Trenden verkar dock inte vara på väg till Sydsverige. Claes Sandvig, regionchef för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visitas södra avdelning, säger att det är möjligt rent lagligt.

– Men jag känner inte till några restauranger som utnyttjar det här och jag tror kanske det är ett mindre problem i de stora städerna som har relativt fullt på restaurangerna, dyker folk inte upp kommer det någon annan, säger han.

Däremot kan det bli problem vid julbord och andra evenemang utan drop-in – då maten dessutom är lagad och klar.

– Nu hoppas man ju att folk är väluppfostrade. Bokar man bord och inte kan dyka upp så hör man av sig och säger det, säger Claes Sandvig.