Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Filip, 18, håller workshops om klimatet för skolklasser

Filip Manjevi, 18, håller tillsammans med klasskompisar workshops om klimatet för grundskoleelever runt om i Skåne.
Foto: Privat
”Vi ville göra skillnad på riktigt.”
Foto: Nucleus Green / Nucleus Green
Arbetet som de gör i skolorna dokumenteras på deras Instagramkonto.
Foto: Nucleus Green / Nucleus Green
”Det är jätteroligt att vi kan bidra”, säger Filip Manjevi.
Foto: Nucleus Green / Nucleus Green

Filip Manjevic, 18, och hans klasskompisar ville göra verklig skillnad för klimatet. 

De bestämde sig för att starta en förening och lära grundskoleklasser om miljön – nu har de besökt nästan 1 000 elever.

– Det är kul att vi kan bidra.

Efter att hans gymnasieklass under en vecka jobbat intensivt med hållbarhetsfrågor kände Filip Manjevic, 18, och några av hans klasskompisar att de ändå ville göra mer.

– Jag och några kompisar fattade allvaret och ville göra skillnad på riktigt, berättar Filip Manjevic. 

De pratade om vad de kunde göra. 

– Vi kom fram till att vi ville jobba med barn, eftersom de är framtiden, och lära dem genom att de själva fick arbeta. Så kom vi fram till workshops. 

Tre stationer

Föreningen som tredjeringarna på ProCivitas Gymnasium i Helsingborg startade fick heta Nucleus Green. Nu har de besökt ungefär 1000 elever på olika grundskolor i Skåne.

– Workshopen tar en timme och är uppdelade i tre stationer, säger Filip Manjevic. 

– Jag brukar ha stationen med mat, som tar upp hur kött påverkar klimatet, kroppen och ekonomin gentemot vegetariskt. 

De två andra stationerna tar upp transportsektorn och dess koldioxidutsläpp samt plast och miljöförstöring. 

– De får en kub som ska respresentera till exempel en plastpåse som, när den kommer ut i havet, sönderdelas och så får eleverna räkna ut arean som blir större när alla små bitar sprider sig och se hur mikroplasterna kan påverka havet, säger Filip Manjevic. 

”Roligt att vi kan bidra”

En fjärde station där eleverna får jämföra led- och glödlampor är på gång. 

– Vi har köpt in en handgenerator som de ska få snurra och se hur lite energi som krävs för att en ledlampa ska lysa i jämförelse med en glödlampa.

Nucleus Green fick komma till Lindängeskolan i Malmö där de fick hålla sin workshop med årskurs 5, 6 och 7 inför en tävling.

– De fick använda sig av vår workshop inför sitt projekt och det var jätteroligt att vi fick bidra till det, säger Filip Manjevic.

Från början var de tre kompisar som höll i projektet. De fick tillstånd av rektorn att rekrytera fler medlemmar från olika klasser. Numera har Nucleus Green ett tiotal medlemmar som hjälps åt och tar av sin skoltid för att hålla i workshoparna. 

Filip Manjevic tycker att det är roligt att fler och fler blir intresserade. 

– Vi tänkte fortsätta nu i vår. Sedan kommer tvåorna och ettorna ta över efter oss när vi tar studenten.