Festivaldöden långt borta på Sweden Rock

Foto: Christian Örnberg

Medan både Siesta och Peace and Love tvingats kasta in handduken står Sweden Rock stark på egen hand - med miljonvinster till styrelsen och en ständigt återkommande publik.

Och det är just den trogna publiken, och de höga biljettpriserna, som anges som de viktigaste orsakerna till att festivalen överlever.

Vi har vågat prissätta vårt arrangemang på ett sätt som gör att det går att få lönsamhet i den, säger Mats Natvig, vd för festivalen.

Det må råda festivaldöd i landet, men det är ingenting som arrangörerna av Sweden Rock märker av. För trettonde året i rad är biljetterna slutsålda och företaget bakom, Sweden Rock Festival AB, fortsätter att håva in miljonvinster. Men vad är det som gör att Sweden Rock lyckas överleva - utan stora arrangörer som Live Nation eller FKP Scorpio i ryggen - när till exempel Peace and Love, som för bara något år sedan var Sveriges största festival, tvingats i konkurs?

Festivalens vd Mats Natvig, som sällan ger intervjuer, säger att det finns flera anledningar.

Högre snittålder

– För det första så har vi en något annorlunda publik än de andra evenemangen. Vi har en snittålder på 37 år, och det är en publik som är väldigt trogen. Många är återkommande och har varit här i 8-10 år, säger han, och får medhåll av Mikkey Dee, trummis i Motörhead som har spelat på festivalen många gånger.

–Vi har spelat där sedan dag ett, vi har ju i stort sett varit deras husband. Det har varit vartannat år i stort sett.

– Från första början har det varit en lite mognare publik där nere. De dricker bärs och gillar sin hårdrock liksom. Inte käka så mycket blå piller och bara ligga i tältet.

Mikkey Dee menar att Sweden Rock har gjort helt rätt som har satsat på klassiska band, snarare än trendiga artister.

– Nummer ett är att de är väldigt organiserade. Och nummer två, kanske det viktigaste, är att stommen utgörs av klassiska band som är tillförlitliga och levererar. Som faktiskt dyker upp på festivalen när de ska. Det går hand i hand med att publiken är trogen och inte så trendkänslig.

– Det är en otrolig lineup varje år. Man tror inte sina ögon när man ser vilka som ska komma. Jämför man med andra festivaler så har de ett namn som är ett klassiskt band, sen har du 24 band som man knappt har hört talas om. Vi har lirat på Hultsfred, i Gävle och på Peace and Love, och det är jättebra, men ska du basera hela festivalen på unga upcoming bands, som vissa inte ens dyker upp, då går det inte va.

Fortfarande dyra biljetter

Det räcker dock inte med att locka en stor publik, vilket konkursdrabbade Peace and Love är ett tydligt exempel på. Sweden Rock har tidigare fått kritik för de dyra biljetterna, i år kostar en fyradagarsbiljett 2490 kronor, men enligt vd:n Mats Natvig är biljettpriserna en viktig del i festivalens framgång.

– Vi har vågat prissätta vårt arrangemang på ett sätt som gör att det går att få lönsamhet i den. Det är också en del av problematiken kring andra evenemang att man inte har satt riktigt korrekt pris på det man säljer. Tittar man på Peace and Love var inte deras problem att publiken svek, de hade ju mer folk än någonsin, säger han.

Ekonomin är en viktig stomme i festivalens överlevnad. Sweden Rock har de senaste åren varit en vinstmaskin. Förra året var vinsten 16 miljoner kronor, och även om det var en halvering från året före fick ägarna i fjol dela på 12 miljoner kronor i utdelning.

Inte korrekt att tjäna pengar på kultur

Att medlemmarna i styrelsen, med Mats Natvig i spetsen, har dragit in miljonsummor på festivalen ses som kontroversiellt, menar han.

– Det är väl den där märkliga uppfattningen om att det inte är helt korrekt att tjäna pengar på kultur. Det ser man inom många segment av kultursektorn, vilket är ett märkligt resonemang. Man ska förväntas som ägare att ta en stor ekonomisk risk därför att det kostar väldigt mycket att producera ett evenemang men det känns många gånger som det inte är okej att man sen tjänar pengar på det.

Hur länge kommer Sweden Rock att gå med vinst?

– Det vet jag inte, säger han och skrattar.

– Men om vi i framtiden kan fortsätta att erbjuda ett attraktivt evenemang så tror jag att våra besökare kommer att komma till oss om både fem och tio år.

Kommer det att bli ett miljonresultat även efter årets festival?

– Jag vill inte spekulera i resultatet för i år när vi ännu är mitt uppe i detta, men det ser positivt ut just nu. Och jag tror att vi har goda möjligheter att finnas kvar framåt, om vi lyckas leva upp till de förväntningar som vår fantastiska publik har.

De blir rika på succén

Sweden Rock Festival AB ägs till 100 procent av Sweden Rock Festival Holding AB, som i sin tur ägs av ett antal personer samt deras bolag. Sedan 2003 har man haft intäkter på 588 miljoner kronor. Resultatet från själva rörelsen har varit 165 miljoner kronor under samma period. 117 miljoner kronor har delats ut till aktieägarna, det vill säga holdingbolaget.

PETER PALMBERG, 49:

En av storägarna var förre styrelseordföranden Peter Palmberg som i dag har utvandrat till Spanien. Han ägde tidigare Mid-Winter Freeze, med 33 000 aktier i holdingbolaget. År 2011 fanns det en upparbetad vinst på nästan 15,5 miljoner kronor. Styrelsen föreslog då att hela vinsten skulle delas ut till aktieägaren, det vill säga Palmberg själv. Den inkomsten syns först i den deklaration som blir offentlig nästa år.

Taxerad förvärvsinkomst: 1 220 500 kronor.

Överskott av kapital: 82 458 kronor.

MATS NATVIG, 50, VD:

Är största enskild ägare till holdingbolaget under sitt egna bolag Moonlight Mile Holding AB, som vid årsskiftet ägde 28, 4 procent av aktierna. Det bokförda värdet uppgick till 21 220 000 kronor. Det egna kapitalet var 8,9 miljoner kronor.

Taxerad förvärvsinkomst: 308 800 kronor.

Underskott av kapital: 33 748 kronor.

MARTIN FORSMAN, 36, VICE VD:

Nuvarande ägare till Mid-Winter Freeze, det näst största bolaget inom holdingbolaget Sweden Rock holding AB. Vinsten från bolaget delades dock ut till den förra ägaren Peter Palmberg innan det såldes.

Taxerad förvärvsinkomst: 301 100 kronor.

Överskott av kapital: 2787 kronor.

INGOLF PERSSON, 58, FESTIVALGENERAL:

Taxerad förvärvsinkomst: 2 319 000 kronor.

Överskott av kapital: 27 319 kronor

ANNA NILSSON, 50, EKONOMICHEF:

Taxerad förvärvsinkomst: 439 500 kronor.

Överskott av kapital: 1 014 160 kronor.

JOHANNES LINDSTRÖM, 45, PR-CHEF:

Taxerad förvärvsinkomst: 360 400 kronor.

Överskott av kapital: 935 146 kronor.

GÖRAN BERG, 63, FÖRSÄLJNINGSCHEF

Taxerad förvärvsinkomst: 230 100 kronor.

Överskott av kapital: 499 475 kronor.

Så har Sweden Rock vuxit

Sweden Rock har arrangerats i olika former sedan 1992. Mellan 2001 och 2009 slog festivalen publikrekord varje år. Besöksantalet ökade från 7400 till 35 200 besökare. De senaste åren har man valt att minska besökarantalet till 33 000 för en bättre festivalupplevelse.

2006 omsatte bolaget knappt 44 miljoner kronor. Vinsten var då 7,5 miljoner kronor. 2011 hade omsättningen stigit till 86,5 miljoner kronor och vinsten var drygt 34,2 miljoner kronor. Vid den senaste resultaträkningen, augusti 2012, var omsättningen 76 miljoner kronor och vinsten uppgick till 16 miljoner kronor.

Några av höjdpunkterna på årets festival

Torsdag

15:00 Survivor.

18:00 Status Quo.

23:00 Kiss.

Fredag

18:15 Leningrad Cowboys.

21:45 Saxon.

23:30 Europe.

Lördag

19:45 Accept.

21:30 Rush.

00:00 Avantasia.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!