Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fatens familj får ingen dusch på två månader

Rummet var fullt av mögel • ”Där hade jag låtit mina barn ligga och sova”
Faten Dirawi, 36, och hennes tre barn har levt med fukt- och mögelskador i flera år.
Foto: Privat

Faten Dirawi, 36, och hennes tre barn har levt med fukt- och mögelskador i flera år.

För att åtgärda problemet måste de leva utan dusch i upp till två månader – och får ingen tillfällig lösning av hyresvärden. 

– Det är fruktansvärt, bedrövligt och det finns inga ord. De har skitit i oss totalt, säger Faten. 

Sedan tre år tillbaks har Faten Dirawi, 36, från Arlöv, klagat på fuktskador i badrummet.

Trebarnsfamiljen har under de senaste månaderna också börjat uppvisa symptom från fukt- och mögelskadorna, berättar hon.

– Vi fick information om att det var fukt i toaletten för snart tre år sedan och nu har det spridit sig till resten av lägenheten. Mina barn börjar få symptom så som utslag och ont i magen. Jag kontaktade därför hyresvärden i november i fjol och förklarade att det måste åtgärdas nu, säger Faten, som också berättat om problemet för Sydsvenskan.

”Vi har tre barn”

Beskedet från hyresvärden blev att det kommer ta upp till två månader att åtgärda fukt- och mögelskadorna i lägenheten – men familjen står då utan dusch.

– De menade på att de kan börja nu om jag tycker det är okej att vi inte har möjlighet till dusch. Men det tycker jag inte. Vi har inte fått något erbjudande om något temporärt boende eller någonting. Hade jag och min man varit själva hade vi bott på hotell men vi har tre barn, säger Faten.

Hon menar att det är barnen som hamnar i kläm.

Faten Dirawi, 36, och hennes tre barn har levt med fukt- och mögelskador i flera år.
Foto: Privat

”Ingen skyldighet”

– Det är fruktansvärt, bedrövligt och det finns inga ord. De har skitit i oss totalt. Det handlar om barn, säger Faten Dirawi. 

Mats Åsemo, Burlövs bostäders vd, berättar för Sydsvenskan att de inte har möjlighet eller skyldighet att erbjuda en temporär bostadslösning åt familjen Dirawi. 

– Regelverket säger heller inte att vi har någon skyldighet till det. Däremot är vi alltid beredda på att för olika besvär kompensera våra hyresgäster med en ekonomisk ersättning som står i proportion till längden på det, säger han till tidningen. 

SE FLER NYHETER: ”Vi har inte gjort någon utvärdering av de olika regionerna”

Folkhälsomyndighetens avdelningschef om Region Skånes hantering av coronapandemin

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!