Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Fantastisk publicitet för Lasse Stefanz"

– Det är ju något som återigen sätter Lasse Stefanz på kartan om det nu var någon, som mot förmodan, hade glömt bort dem, säger Frans Melin (tv), Varumärkesexpert vid Ekonomihögskolan i Lund om On the road.

46 års slit på vägarna har gett utdelning. Dokumentären i "fina" SVT bekräftar att varumärket Lasse Stefanz står starkare än någonsin.

– Det är fantastisk reklam, fantastisk publicitet för Lasse Stefanz och en fantastisk möjlighet att i förlängningen sälja skivor och dra folk till dansställena naturligtvis, säger Frans Melin, varumärkesexpert vid Lunds Universitet.

När "Lasse Stefanz On the road" sändes i TV var det på bästa sändningstid och i en prestigefull kanal.

Dessutom låg filmen som dokumentär och inte på nöje. Någon sorts markering om hur bandet värderas, enligt Thomas Deutgen som producerat dokumentären.

– Jag är ju rätt övertygad om att det är bland det största man kan göra som band och artist. En timme på primetime i Sveriges största TV-kanal, det går ju inte obemärkt förbi. Plus ett antal repriser och att den ligger på SVT Play, det får man ju inte heller glömma bort.

Är folkligt

Varumärkesexperten Frans Melin menar att sändningen rimmar väl med SVT:s public service-uppdrag. Dansbandskulturen har ju en bred folklig förankring även om den haft tuffare att slå sig in på kultursidorna.

– När recenserade en morgontidning senast en Lasse Stefanz-skiva till exempel. Däremot obskyra band från Island, det är helt okej, säger Frans Melin.

Som varumärkesforskare finns det flera iakttagelser att göra. I dokumentären får bandet spela flera hela låtar ur sin repertoar. Det är helt enkelt finfin reklam för Lasse Stefanz musik.

– På ett sätt lite fascinerande att det i dokumentär form inte är några problem att göra reklam. Annars finns det ju en beröringsskräck på TV och i radio för varumärken. Men helt plötsligt när det är på kulturens område, då verkar det som att det finns en blind fläck för att det finns varumärken här också. Det är lite fascinerande faktiskt.

Varumärket Lasse Stefanz är redan i dag större än bara musiken. Bandets namn finns redan på ett vin och det finns planer på att utöka med både rosé och kanske skotsk whisky.

– Vi lekte med tanken på att kalla det Trouble water, säger bandets sångare Olle Jönsson som berättar att det kommer många förslag på produkter som vill dra nytta av bandets renommé.

– Det är allt från korvmenyer till jag vet inte vad.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!