Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Familjens ilska mot Försäkringskassan

Kvinnan hittades död på en toalett. Foto: Privat
Utredningen om den 57-åriga kvinnans assistansersättning skulle ha tagit fyra månader men tog tolv månader. Och då fick hon mindre hjälp. Foto: Privat
Trots att den delvis förlamade 57-åriga kvinnans kroniska sjukdom förvärrats ansåg Försäkringskassan att hon inte behövde hjälp att gå på toaletten. Foto: LÄSARBILD
Cecilia var under flera år den 57-åriga kvinnans personliga assistent. Nu är hon ombud för den döda kvinnans anhöriga och kräver svar av Försäkringskassan. Foto: TV4
Beslutet att vägra henne assistans kom ett dygn innan hon hittades död av städpersonal på en handikapptoalett i Malmö. Foto: LÄSARBILD

MALMÖ. Det tog tolv månader för Försäkringskassan att utreda den svårt sjuka kvinnans behov av assistans. Till slut beslöt handläggaren att minska hjälpen till henne.

En dag senare hittades kvinnan död på en toalett i ett köpcentrum. Och några veckor efter kvinnans död kom ett annat besked till familjen.

– Då meddelade man att beslutet om minskad assistans stod fast eftersom hon inte hade överklagat. Så otroligt känslokallt, säger Cecilia som är ombud för de anhöriga.

Försäkringskassans kommentar

Pressekreterare Makan Afshinnejad på Försäkringskassan kunde i går inte ge någon kommentar till fallet med den 57-åriga kvinnan och handläggningen.

– Sekretessen i det enskilda fallet gör att jag inte kan besvara dina frågor, säger han.

Försäkringskassans verksamhet omgärdas av sträng sekretess vilket innebär att bara den som antingen är part eller den som har en fullmakt kan få tillgång till handlingar i ett enskilt fall.

Kvällsposten har ingen sådan fullmakt. Det har däremot Cecilia som har tillgång till alla handlingar och är de anhörigas ombud.

Makan Afshinnejad kommenterar inte heller uppgiften om brevet till den döda kvinnans anhöriga där de informeras om att tiden för ett överklagande gått ut – trots att man vet att hon avlidit. Det kan dock finnas en tänkbar orsak att det skickades trots att kvinnan är död. Förklaringen kan vara att regelverket tvingar Försäkringskassan att skicka ett sådant besked eftersom själva utredningen då formellt har avslutats.

Den 57-åriga MS-sjuka och halvt förlamade kvinnans tragiska död på en toalett i köpcentret Hansa hade troligen kunnat undvikas, enligt familjens ombud.

– Ja, om Försäkringskassan utrett hennes ärende i tid hade hon inte varit ensam på toaletten, säger Cecilia som tidigare var kvinnans personliga assistent i hemmet och numera är familjens ombud.

Istället tvingades kvinnan åka ensam med färdtjänst från sitt hem i Vellinge till Malmö för att gå på en konferens. Efter att den var slut tog sig kvinnan, på egen hand i sin rullstol, till en handikapptoalett i köpcentrat Hansa.

Där uppstod den situation som var anledningen till att biståndshandläggaren i hennes kommun tagit initiativ till att utreda behovet av mer assistans. Kommunen hade efter flera rapporter om incidenter i kvinnans hem förstått att hon behövde mer hjälp med bland annat toalettbesök.

Kvävdes till döds

Inne på toaletten hamnade kvinnan i en olycklig position som hon inte kunde ta sig ur. Först dagen efter, den 2 oktober, upptäcktes hennes livlösa kropp av en städare.

Dagen innan hade kvinnan fått svar – efter en tolv månader lång utredning – om att Försäkringskassan beslutat att minska hennes assistansersättning med just det som kommunen ansåg att hon behövde mest hjälp att klara av. Nämligen toalettbesök.

Cecilia och den 57-åriga kvinnans anhöriga har en rad frågor som de kräver att Försäkringskassan ska besvara. Inom kort hoppas Cecilia på att få svar.

– Jag har som ombud för de anhöriga blivit kontaktad av den kvinna som är chef för sektionen som utredde det här. Jag ska bli kallad till vad som kallas för ett dialogmöte, säger Cecilia.

Formellt brev

De anhöriga har upprörts av ett brev som kom cirka två veckor efter att den 57-åriga kvinnan avlidit.

– Jag såg det för några dagar sedan och reagerade också över innehållet, säger Cecilia.

Hon beskriver tonen i brevet som mycket formell.

I brevet meddelar handläggaren att beslutet om minskad assistansersättning står fast – eftersom den döda kvinnan inte överklagat beslutet.

- Så känslokallt skrivet. Inte ett ord med beklagande över dödsfallet. Det borde man väl ändå kunna skriva in en sådan mening i ett myndighetsbrev, säger Cecilia.

I samma brev meddelade Försäkringskassan att utbetalningarna av assistansersättning upphör. Cecilia vill vid det kommande mötet med chefen på Försäkringskassan få ett svar på varför brevet formulerats på ett sådant sätt.

Men hon har också andra frågor.

En fråga handlar om den alltför långa handläggningstiden. Försäkringskassan uppger på sin egen hemsida att det ska ta högst fyra månader innan man beslutar om assistansersättning.

– I min värld är det så att om man uppger en handläggningstid så borde man höra av sig om man inte kan hålla den tiden. Handläggaren hörde av sig först ett par månader efter att tiden gått ut, säger Cecilia.

Skuldbelägger den sjuke

I ett skede hörde handläggaren av sig till den 57-åriga kvinnan och efterlyste en utredning om hennes hjälpbehov. Handläggaren påstod, enligt Cecilia, att utredningen som gjorts av kommunen inte kommit till Försäkringskassan.

– Varför vände sig inte handläggaren sig direkt till kommunen? Varför skulle hon vända sig till kvinnan och som då tvingades kontakta kommunen själv? Det hade väl varit mer naturligt att kontakta kommunen direkt, säger Cecilia.

– Man skuldbelägger den sjuke på det här sättet.

I efterhand visade det sig att utredningen som handläggaren efterlyst hos den sjuka kvinnan redan fanns hos Försäkringskassan.

– Istället för att då höra av sig när misstaget upptäcks och be om ursäkt så var det knäpptyst, säger Cecilia.

Samma sak inträffade när det gäller ett intyg från en läkare, enligt Cecilia. Precis som med utredningen hörde Försäkringskassan av sig till den svårt sjuka kvinnan och efterlyste intyget.

När kvinnan själv kontrollerade med en annan person på Försäkringskassan visade det sig att även det intyget var inskickat.

Cecilia har också en annan fråga, en fråga som hon tycker är viktig.

– Andra som söker ersättning av Försäkringskassan kan med hjälp av e-legitimation gå in och se vad som händer med deras ärende och vilka handlingar som finns. Men det kan inte de svårt sjuka göra när de ansöker om assistansersättning, säger hon.

En sådan tjänst hade underlättat mycket, menar hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!