Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Familjens ilska mot BMW – efter bilbranden på E6

Hela familjen samlade. "Vi hade tur som hann ut", säger pappa Daniel. Foto: Privat
Bilen fattade eld bara minuter efter att familjen hunnit ut. Foto: Privat

Familjen Anderssons bil började plötsligt brinna när de var mitt i en omkörning på E6.

Pappan i familjen, Daniel Andersson, har försökt få respons från BMW – men upplever att de inte tar händelsen på allvar.

– Att det sitter fler familjer i bilar som kanske kan börja brinna, det känns inte alls kul att tänka på, säger han.

Kvällsposten har tidigare skrivit om familjens Anderssons skräckfärd på E6 när bilen började brinna.

Det var i mitten av juli som hela familjen Andersson från Falkenberg på väg till en efterlängtad Campingsemester. De hade passerat över Hallandsåsen med sin BMW och skulle just köra om ett husvagnsekipage när bilen börjar bete sig konstigt.

När pappa Daniel tittar i bakspegeln såg han hur rök steg upp från bilen – efter det gick allting snabbt. Daniel slog på varningsblinkers och lyckades köra in till sidan av vägen.

Just som hela familjen tagit sig ut börjar det brinna i hela motorn – snart är den övertänd och pappan inser att familjen varit minuter från att hamna i lågorna.

– Vi hade tur som hann ut, säger Daniel Andersson.


LÄS MER: Familjens skräck – bilen började brinna på E6

"Barnen är rädda"

Nu försöker familjen fortfarande smälta det som har hänt – och pappan märker hur framför allt barnen far illa.

– Barnen är rädda och frågar alltid när vi hoppar in i en bil om den ska börja brinna. De har börjat fråga om vårt hus kommer börja brinna. Vår fyraåring leker att hans legobilar brinner. Så de har blivit påverkade, det känns inte bra, säger Daniel Andersson.

Efter att ha varit i kontakt med försäkringsbolaget har familjen nu fått reda på att de kommer få pengar till en ny, likvärdig, bil. 

Dock kvarstår den fråga som fortfarande oroar pappan – kommer fler drabbas, vilket även SVT Halland rapporterat om.

– Jag har försökt få tag på BMW hela tiden men inte fått så mycket respons alls. Sedan läste jag i en tidning att man hade upptäckt problem med samma typ av bil i Sydkorea. 

Någon dag senare läste han att BMW skulle återkalla flera hundratusen bilar tillverkade mellan 2011 till 2016.

– Sedan så står det senare att just vår modell från 2014 inte återkallas. Det känns väldigt konstigt att samma bil inte ska göra det. Det känns ju som ett konstigt sammanträffande att det här skulle vara ett enskilt fall med just vår bil om det är ett så omfattande problem.

Kämpar för att händelsen tas på allvar

När han till slut fick kontakt med BMW menar han att svaret var att de inte kommenterar enskilda fall och att de först kommer utreda händelsen om familjens försäkringsbolag kommer fram till att det var ett fabrikationsfel.

– Jag tycker det är att ducka undan från problemet. Dessutom finns det ingen möjlighet att ta reda på vad som hände med vår bil nu, den är helt uppbrunnen, säger Daniel Andersson.

Familjens bil är helt uppbränd efter händelsen. "Hur ska de då kunna utreda orsaken?", frågar sig pappa Daniel Andersson. Foto: Privat

Nu kämpar pappan för att sprida ordet om det som hänt – för att BMW ska ta händelsen på allvar.

– Att det sitter fler familjer i bilar som kanske kan börja brinna, det känns inte alls kul att tänka på. Det är inte roligt om det händer något allvarligare nästa gång, säger han och fortsätter:

– De spar ju oerhört mycket pengar på detta och visst kan det vara ett sammanträffade men det känns ju som en stor risk att det inte är det, med tanke på att de andra bilarna återkallas av exakt samma orsak. Min fru vill inte ha BMW igen.

Förklaringen från BMW

SVT har varit i kontakt med BMW som uppger att de inväntar en utredning av försäkringsbolaget.

"Innan den utredningen är klar går det inte att fastställa vad som är orsaken bakom incidenten. Vi tar frågan om fordonsbränder på största allvar och förstår att en fordonsbrand kan vara en mycket traumatisk händelse för förare och passagerare och. Våra kunders säkerhet är av yttersta vikt för oss.", skriver Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige i ett mejl till SVT.

Vidare skriver han i mejlet att BMW tar varje incident på stort allvar och har ett team som undersöker de fordonsbränder som kommer till deras kännedom.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!