Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Falskt Ikea-sms kan bli en kostsam bluff

På pointworld.dk hänvisar man till den nya sidan. Foto: Skärmdump
I sms:et uppges företaget komma från IKEA family Foto: - - / OKÄND
Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea, säger att företaget är väl bekant med olika försök till bluffar och att de därmed har en tät kontakt med polisen. Foto: Pressbild Ikea

Nu varnas konsumenter för nya Ikea-bluffen där ett falskt sms lurar in människor i abonnemang som drar hundratals kronor från kontot varje månad.

Göran, 60, är en av dem som drabbats.

– Jag brukar aldrig gå på sådant här men det såg så legitimt ut, säger han.

I slutet av maj satt Göran, som bor i Skåne, i godan ro och åt frukost när det plötsligt plingade till i hans mobiltelefon, det var ett sms med avsändaren Ikea Family.

– Det stod att jag som trogen kund skulle få ett presentkort på 200 kronor men att jag behövde sätta in fem kronor för porto. Jag brukar aldrig gå på sådant här men det såg verkligen legitimt ut, säger Göran.

I samma sekund som han skickat pengarna, via sitt kreditkort, fick han en dålig känsla men snart hade han lyckats skaka av sig det hela.

Hade dragits pengar – sju gånger

Det gick ett par månader innan Göran reagerade när han började få meddelade om att hans konto över övertrasserats rejält ett par gånger i rad. Då gick han in på sitt bankkonto och såg att det dragits 399 kronor sju gånger från ett företag, "pointworld.com.premium". 

Sammanlagt hade 2 793 kronor dragits, utan att Göran hade fått någonting för pengarna. Något presentkort på Ikea har inte heller dykt upp.

Han spärrade sitt kort och kontaktade kortutfärdaren som sa att han skulle skicka ett bestridande till företaget, det enda svar han fått från dem hittills är ett automatiskt meddelande om att de tagit emot ärendet.

Flera har drabbats

När Göran googlade sitt problem så såg han att han inte var ensam.

På internet finns tusentals inlägg från människor som på olika sätt blivit lurade av ett företag som heter Pointworld. Ett vanligt sätt verkar vara att man får meddelande om en tävling, att man till exempel ska betala fem kronor för att vara med i utlottning av en Iphone, sedan hamnar man i ett abonnemang som kostar hundratals kronor varje månad. Ett annat sätt kunder blivit lurade på är att dyra elektronikprylar erbjuds för extremt låga priser. När kunderna lämnar sina kontouppgifter så börjar "abonnemanget" dra pengar.

Göran kommer nu att polisanmäla händelsen och vill varna för Ikea-bluffen.

– Det såg helt riktigt ut med deras logga och allt. Jag vet ju att jag har fått sms från Ikea Family för något år sedan, de har på något sätt kopierat det rakt av.

Nu säger Göran att han är ännu mer skeptisk mot sms och mejl än han var innan. 

– Det är så många företag som sysslar med sådan här skit i dag. Den så kallade friheten är inte så fri längre, man måste vara på sin vakt hela tiden.

Ingen vd för företaget

När man går in på Pointworlds hemsida finns det ingen information vem som står bakom eller vem som är vd för företaget. Däremot finns en adress registrerad i Ålborg i Danmark. Dessutom finns ett engelskt och ett danskt kundtjänstnummer. På det danska svarar ingen men på det engelska svarar en person.

 

Samtal med pointworlds kundtjänst

Har ni utgett er för att vara Ikea för att kunna binda folk vid era tjänster?

– Du får skicka ett mejl till vår support, jag kan inte säga något om du inte ger mig en specifik kunds mejladress, säger en kvinna.

 

Ni drar pengar varje månad, vad är det för service kunderna får för de pengarna?

– Vi har många olika kampanjer, jag kan inte ge dig mer. Om personen går med på all information så har den 14 dagars prövotid.

 

Har ni utgett er för att vara Ikea?

– Nej.

 

Vad heter din chef?

– Det kan jag inte säga om du inte ger mig en specifik kund så tänker jag inte heller säga vad min chef heter.

 

Finns det information om vad chefen för företaget heter på er hemsida?

– Ja du är journalist, du kan hitta det.

 

Kan du säga mig var på hemsidan jag kan hitta det?

– Det finns där, du får skicka ett mejl till supporten för att få namnet.

 

Varför är det hemligt?

– Jag kan inte säga det till dig.

 

Ikea: "ser allvarligt på det" 

Ikea är medvetna om problemet med att företag använder sig av deras varumärke för att bedra konsumenter.

– Vi har ju titt som tätt att det kommer till vår kännedom försök där oärliga människor lurar hederliga medborgare på pengar bland annat genom att utge sig vara Ikea och påstår att vi är avsändare. Formatet kan vara olika, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea.

Han säger att Ikea håller en ständig dialog med polisen och kontinuerligt påminner sina kunder om hur man kan identifiera vad som är ett riktigt meddelande från Ikea.

– Vi ser allvarligt på det och tycker det är oerhört beklagligt för våra kunder som har ett stort förtroende för oss och det förtroendet utnyttjar bedragarna genom att använda vårt varumärke. Hittills har det vanligast förekommande varit mejl men i takt med att vi och våra kunder blir mer medvetna så kommer man på nya metoder. Jag är inte förvånad att sms dyker upp, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea.

Ikeas råd till konsumenter

Om det är dålig svenska, stavfel, grammatiska fel eller meningsbyggnadsfel så är det definitivt inte från oss.

Det är inte från oss om kunderna måste betala in något för att få något i gengäld.

Om det är ett mejl så kan man klicka på själva avsändaren, om det är något annat än "ikea.com" så är det inte Ikea.

Är erbjudandet för bra för att vara sant så är det antagligen det.


Källa: Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea.

Har dömts till böter

Pointworld har flera anmälningar hos Konsumentverket, något som Sveriges Radio rapporterade om år 2015.

Enligt en dansk tidning dömdes pointworld.dk till böter på 60 000 danska kronor för vilseledande marknadsföring år 2012. Då var det efter en anmälan från danska konsumentombudsmannen för en kampanj där man skulle ge fem kronor för att få 200 kronor i presentkort från ett skomärke. Sedan dess har företaget alltså bytt namn till pointworld.com.

Kvällsposten har ombetts skicka frågor via mejl. Ingen har svarat på dessa.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!