Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Falsk elektriker stal från 102-årig kvinna

Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum.
Foto: Polisen
Mannen som stal från 102-åringen uppgav sig för att vara elektriker.
Foto: Johan Adelgren
Polisen varnar äldre för falska hantverkare.
Foto: Tomas Leprince

En 102 år gammal kvinna i Blekinge lurades av en falsk elektriker som påstod att han skulle kontrollera hennes elledningar. I stället stal han 3 600 kronor och hennes kontokort.

– Släpp inte in hantverkare som saknar riktig legitimation, varnar Jan Olsson på NBC, polisens nationella bedrägericenter.

Statstiken visar att brott mot åldringar ökar över hela landet. Här är polisen råd för att stoppa bedragarna.

Under 2014 ökade åldringsbrott med 40 procent jämfört med året innan. Antalet åldringsbrott har fortsatt öka men i avsevärt lägre takt, enligt polisens statistik.

Den 102 åriga kvinnan i Svängsta i Blekinge har berättat för Sydöstran om hur hon drabbades.

Kl 7 på torsdagskvällen ringde det på hennes dörr. Där stod en man som påstod att han var elektriker.

Han hade gul reflexjacka och svarta byxor. I ena handen hade han ett formulär.

Mannen bad att få komma in för att kontrollera eluttag och strömbrytare. Sedan ville han ha betalt.

– Jag sa att en sådan kontroll borde ingå i renoveringen av lägenheten, säger den 102 år gamla kvinnan till Sydöstran.

Bad om vatten

Den falske elektrikern propsade på betalning och lyckades få kvinnan ge honom delar av numret på sitt kontokort. Innan han skulle gå bad han att få ett glas vatten.

När den falske elektrikern gått upptäckte kvinnan att hon blivit av med en plånbok med 3 000 kronor i kontanter och kontokort. Den hade legat på diskbänken.

Hon blev också bestulen på en plånbok som innehöll 600 kronor.

– Det här är ett vanligt tillvägagångssätt. Man utger sig för att vara elektriker, eller så ska man läsa av vattenmätaren. Det finns många olika varianter, säger Jan Olsson på NBC.

Åldringar är tacksamma offer för bedragare.

De har ofta dålig syn vilket gör det svårt för dem att senare identifiera en bedragare.

Åldringar har också svårt att röra sig vilket ger brottslingarna goda möjligheter att komma undan om deras offer blir misstänksamma mot dem.

Tror gott om andra

Åldringar kan också ha en annan svaghet som bedragarna utnyttjar.

– Äldre tror ofta gott om andra, säger Jan Olsson.

Den 102 åriga kvinnan i Svängsta tillhörde fram till i torsdags den kategorin. Men inte nu längre.

– Jag har alltid litat på folk och inte gjort något illa mot någon. Nu kan jag inte lita på någon längre, säger hon till Sydöstran.

Hon miste inte bara pengar och värdesäker utan också en del av den trygghet som det egna hemmet är tänkta att ge.

Äldre tvingas därför vara mindre tillitsfulla och mer misstänksamma.

– Det är viktigt att inte släppa in vem som helst, säger Jan Olsson.

Han har ett viktigt råd alla som får oväntade besök av personer som påstår sig vara utskickade på uppdrag av till exempel fastighetsägare eller hyresvärd.

– Begär att få se legitimation, säger han.

Om den som ringer på dörren påstår sig vara polis så visar de alltid legitimation utan att man behöver fråga.

Stäng ute bedragaren

Vid minsta misstanke om att något inte stämmer så är den enklaste åtgärden att helt enkelt stänga dörren och låsa.

En annan form av bedrägerier mot äldre är att en person ringer upp och låtsas vara ett barnbarn.

– Det kan handla om att man behöver pengar till en bärgning eller reparation, säger Jan Olsson.

Rådet i det läget är att aldrig lämna ut uppgift om kortnummer och koden som står på baksidan av kortet.

Ett annat knep som dyker upp i olika former är mejl där avsändaren till exempel kan vara en bank, Telia, Ikea eller något annat företag. I mejlet står det att mottagarna ska få tillbaka pengar eller ett presentkort eller något liknande.

Men för att det ska kunna ske måste mottagaren lämna ut kortnummer och koder som hör till kortet.

– Banker och seriösa företag begär aldrig att man ska lämna ut sina kontouppgifter och koder på det sättet, varnar Jan Olsson.

Bedragarnas knep - berätta med egna ord

■Har du råkat ut för bedragare eller kontokortsskojare? Har de hittat på nya sätt att luras?
■Berätta med dina egna ord vad som hände, hur bedragarna försökte lura dig eller en anhörig.
■Om du har bilder som kan avslöja bedragaren - kontakta redaktionen på mejladressen redaktionen@kvp.se

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!