Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

F-kassans ursäkt "Beslutet felaktigt"

Här på en handikapptoaletten i köpcentrat Hansa i Malmö avled den 57-åriga MS-sjuka kvinnan som dagen innan fått besked att Försäkringskassan vägrat henne mer hjälp till toalettbesök. Foto: MICKE ÖLANDER
Under ett möte den 8 november fick den avlidna kvinnan och hennes familjs ombud, Cecilia, en ursäkt av Försäkringskassan för man hanterat den döda kvinnans ärende. Foto: TV4
Den handikappade kvinnans döda kropp upptäcktes den 2 oktober, en söndag. Då hade hon legat död på handikapptoaletten sedan 17-tiden dagen innan. Foto: PRIVAT

Försäkringskassan river i efterhand upp beslutet att minska assistansen till den MS-sjuka och rullstolsburna 57-åriga kvinna som avled på en handikapptoalett i ett köpcentra i Malmö.

- Handläggaren hade räknat fel, säger Cecilia som är ombud för den döda kvinnans familj.

Under ett två timmar lång möte har Försäkringskassan erkänt att det fanns flera brister i handläggningen.

Cecilia, som valt att inte ha med sitt efternamn, har i flera artiklar i Kvällsposten framfört hård kritik mot Försäkringskassan. Hon var assistent åt den 57-åriga kvinna från Vellinge som hittades död på en toalett den 2 oktober i köpcentrat Hansa i Malmö.

Kvinnan led av MS, multipel skleros, en sjukdom som angriper kroppens centrala nervsystem, hjärnan och ryggmärgen. Hennes kropp var delvis förlamad.  Kvinnans sjukdom hade under senare år förvärrats. Under veckorna hade kvinnan hjälp i hemmet med bland annat toalettbesök. Ett år innan hon avled uppmärksammade Vellinge kommun att kvinnan borde få mer hjälp. Kommunens biståndshandläggare hade fått illavarslande rapporter att kvinnan allt oftare ramlat i i hemmet.

Men när Försäkringskassan fick kvinnans begäran om mer asisstans gick det mesta snett. Och det bekräftade Förskringskassans områdeschef, Birgitta Örnberg, vid ett möte den 8 november i Malmö, enligt Cecilia som var där i egenskap av ombud för den avlidna kvinnans och hennes anhöriga.

Bra möte

– Vi träffades i två timmar och det blev ett bra möte.  De tyckte att den kritik jag framförde var befogad. säger Cecilia.

Områdeschefen Birgitta Örnberg var en av de två från Försäkringskassan som träffade Cecilia. Mötet har ett särskilt namn, det kallas dialogmöte av Försäkringskassan.

– Jag kan bekräfta att vi har haft ett möte med det ombudet men jag kan inte berätta för vilken person det gäller eller vad det har gällt, säger Birgitta Örnberg och hänvisar till den sekretess som gäller.

Dialogmöte

Cecilias möte med Försäkringskassan kallades för dialogmöte. - Jag rekommenderar alla att ha ett sådant möte, säger Cecilia.

Under mötet görs en genomgång av ett ärende och den det gäller eller dennes ombud får möjlighet att diskutera vad som skett och vad som borde göras.

Vid  mötet fick Cecilia dessutom veta att  Försäkringskassans handläggare gjort ett beräkningsfel i beslutet att minska den 57-åriga kvinnans assistans.

- Handläggaren hade beräknat att det ska vara en neddragning när det egentligen skulle ha varit en uppräkning, säger Cecilia.

Det var Försäkringskassans egen specialist som upptäckte att handläggaren gjort en felaktigt beräkning. Varken cecilia eller den 57-åriga kvinnan hade upptäckt felet.

- Det här är ju ett beslut på flera sidor så det är svårt att se vad som är fel. Men en specialist på Försäkringskassan har nu upptäckt det här felet och går in och gör en rättelse. Det innebär att den 57-åriga kvinnan egentligen inte skulle ha fått en neddragning, säger Cecilia.

Neddragning skulle ha varit uppräkning

När Cecilia tittade i sin mejl på fredagen fanns ett besked från Försäkringskassan där man bekräftade att beslutet var felaktigt, och att det ska rättas till i efterhand.

- Handläggaren har alltså beräknat att det ska vara en neddragning när det egentligen skulle ha varit en uppräkning, säger Cecilia.

 

Försäkringskassans mejl

"Hej Cecilia.

Jag har fått klartecken från vår rättsavdelning vseende våra möjligheter till rättning av de beräkningsfel som jag upptäckte.Har därför lämnat över till handläggning av rättningen och förväntar mig att ett beslut kommer att gå ut per post i nästa vecka."

Med till mötet hade Cecilia tagit med en lista över felaktigheter som hon upptäckt.

En felaktighet är den långa handläggningstiden. Den 57-åriga kvinnan hade fått vänta i ett år på ett beslut som normalt ska ta fyra månader.

– De hade själva gått igenom all korrespondens  och kan inte ge en förklaring till varför det drogs ut på den. Det finns inget i Försäkringskassans egna handlingar som förklarar varför det skulle behöva ta så lång tid, säger Cecilia.

 

Bakgrund

Fredagen den 30 september

Efter tolv månaders utredning, som skulle ha tagit fyra månader, får kvinnan besked av Försäkringskassan att man minskar hennes assistansersättning med en timme om dagen. Assistansen som minskas avser bland annat toalettbesök

Lördagen den 1 oktober

Kvinnan åker ensam till Malmö för att delta i en konferens. Hon är försvunnen när hon ska hämtas av färdtjänst vid 17-tiden.

Söndagen den 2 oktober

Kvinnan hittas död inne på en toalett på köpcentrat Hansa i centrala Malmö. Vakterna som hade till uppgift att kontrollera toaletterna innan stängning blir avstängda.

Cecilia gjorde också en förvånande upptäckt när hon under mötet fick se en notering som en handläggare i Malmö gjort. Den handlade om ett telefonsamtal som handläggaren ringt.

Cecilia minns samtalet mycket väl. Den 57-åriga kvinnan hade kontaktat Försäkringskassans kundcenter och bett om att få en ny handläggare. Hon ringde samtalet efter att ha fått veta att hennes ordinarie handläggare gått på fyra veckors semester.

- Jag blev uppringd av kollega till handläggare och blev utskälld och nu när jag har läst Försäkringskassans handlingar så visade det sig att handläggaren trodde att hon ringde den 57-åriga kvinnans mamma, säger Cecilia.

Om mamman levt så hade hon varit i 80-årsåldern.

Under samtalet med cheferna på Försäkringskassan tog Cecilia upp en annan sak - den okänsliga hanteringen efter att den 57-åriga kvinnan avlidit. En tid efter dödsfallet löpte tidsfristen ut för att klaga på beslutet att dra ned på assistansen till kvinnan, ett beslut som nu visat sig vara felaktigt.

När en sådan tidsfrist löper ut ska Försäkringskassan meddela personen det berör. Så skedde också i det här fallet. Men på ett sätt som gjorde både Cecilia och den döda kvinnans anhöriga upprörda.

Nya riktlinjer efter kvinnans död

I beskedet som kom en tid efter kvinnans död fanns inte ens en antydan till att handläggaren beklagade kvinnans död.

Även på den här punkten fick Cecilia och kvinnans anhöriga rätt i sin kritik.

- Försäkringskassan har gett ut nya riktlinjer till handläggare med förslag att man kan visa viss medkänsla i till exempel ett försättsblad när man skickar ut ett sådant besked, säger Cecilia.

För henne och den döda kvinnans familj, som fått information om mötet, blev det på något sätt ett avslut.

- Det var befriande att höra att också Försäkringskassans egna chefer kunde se de saker som inte sköttes rätt, säger Cecilia.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!