Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experternas tips – så slipper du höstdeppen

Många svenskar drabbas av höstdeppen. Foto: Colourbox
Att röra på sig ute i naturen och ta tillvara på ljuset är ett tips för att hantera hösten lättare. Foto: Colourbox / Monkey Business Images
Catarina Rolfsdotter-Jansson är författare, föreläsare och programledare.Foto: Karin Oddner / Rolfsdotter.se
Charlotte Erlanson Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi.Foto: MIKAEL RISEDAL
En ungersk gulasch kan vara välverkande under hösten. Foto: Christian Fischer / Colourbox

För varje dag blir det mörkare och dagarna blir kortare. Hösten är här – en tid som kan göra en nedstämd och trött. 

Men det finns knep att ta till för att bearbeta höstdeppen och tröttheten. 

– Under hösten ska man ge sig tillåtelse att vara lite mer reflekterande och tillåta sig att ta det lite lugnare, säger Catarina Rolfsdotter-Jansson som är författare, föreläsare och programledare.

Det börjar bli mörkt och kallt. När vi om några veckor ställer om till vintertid blir det mörkare ännu tidigare på eftermiddagen.

Oktober och november kan för många vara tunga. Att vi känner oss höstdeppiga är inte en flummig känsla, det är något vi måste ta på allvar. Många svenskar drabbas av årsbunden depression som ofta påverkar arbete, utbildning och övriga livet negativt.

Människor är olika känsliga för förändringar i ljuset. 

– Man brukar prata om en sårbarhet. Vissa är sårbara för förändringar i årstid och ljus. Andra har andra sårbarheter, man kan exempelvis ha sårbarhet för att ta kritik eller stress, säger Fredrik Sandin, leg. psykolog, till Hälsoliv

Hans tips är att hitta stöd hos vänner och undvika isolering så långt möjligt.

– I stället för att skämmas för det och dölja att du mår dåligt, snacka med vänner, var öppen med att du känner som du gör. Det är som trollen i sagan, tar man ut dem i solen så försvinner de litegrann.

Catarina Rolfsdotter-Jansson tycker att man ska bejaka hösten. Foto: Karin Oddner och Colourbox

Bejaka hösten

Catarina Rolfsdotter-Jansson, som är författare och programledare, föreläser om bland annat hälsa och hållbarhet. Hennes tips är att omfamna hösten. 

– Jag tror att vi mår bra av årstidsskiftningar så länge vi ger oss tillåtelse att bejaka dem, säger hon. 

– Det är något med årstider som också rimmar med vår biologi, vi behöver se på våra liv på samma sätt som årstiderna fungerar. Vi kan inte ha full blom och full sommar alltid. 

Hösten är bra, för då får man lova att sakta ner lite, och under vintern tar man det ännu lugnare och börjar planera inför högre tempo under vår och sommar. 

Enligt Catarina Rolfsdotter-Jansson ska man under hösten ge sig tillåtelse att vara lite mer reflekterande och tillåta sig att ta det lite lugnare. 

– Därmed inte sagt att man bara ska sitta inne och titta på Netflix för då blir man inte speciellt happy. 

Tipset är att vara ute så mycket som möjligt. 

– Framför allt under de timmar det är ljust. Det finns jättebra funktionskläder, klä på dig så att du kan vara utomhus utan att frysa rumpan av dig. 

Det är också viktigt att inte kapsla in sig i bilar, bussar eller tåg. 

– Om det går, utmana dig själv och ta dig till jobb, skola eller ärenden på cykel eller till fots så att du blir utsatt för elementen lite och blir mer levande av det. Jag tror det är viktigt att uppleva kontrasterna mellan att vara utomhus och inomhus. 

Färgglad och kryddstark mat, till exempel en gulasch, är något som Charlotte Erlanson Albertsson rekommenderar under mörka höstdagar. Foto: MIKAEL RISEDAL och Colourbox

”Ät färgglad mat”

Vad vi stoppar i oss kan också vara avgörande för vårt psykiska välmående. Enligt Charlotte Erlanson Albertsson som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi är det också viktigt hur maten ser ut. 

– Ät gärna färgglad mat. Vi äter ju med ögonen, det får gärna se vackert ut nu när det är lite gråare runt oss. 

Men det är inte bara vackert. Det är nyttigt också. Enligt de senaste rönen finns en speciell färg som kan vara lite extra bra. 

– Nu ska man satsa på lila mat. Körsbär, rödlök, aubergine, rödbeta. Det finns mängder av bra lila mat. 

– Sen är det viktigt att krydda maten. Gärna med ingefära, paprika eller peppar. Stark och smakrik mat får oss att vakna till lite och det behöver vi under den här årstiden. 

Är det bara nyttig mat som gäller?

– Nej, under hösten brukar jag rekommendera att äta efterrätter. Äppelpaj är ju jättegott nu. Och det är bara för att det är gott. Vi mår bra av att äta gott. 

Sex tips – slipp din trötthet och nedstämdhet

Utsätt dig för ljus

Ta till vara på det lilla ljus som faktiskt finns. Försök klämma in en morgonpromenad eller ta dig ut under lunchen. Om du har svårt att hitta tiden finns det så kallade ljusterapilampor som simulerar solljus för några hundralappar.

 

Motionera varje dag

Fysisk aktivitet har i vissa fall visat sig vara lika effektivt som både KTB och läkemedel när det kommer till milda och måttliga depressioner - även om det är det sista du vill ägna dig åt när du mår dåligt.

Den där morgonpromenaden kan alltså fylla mer än ett syfte. Morrison rekommenderar åtminstone 30 minuters motion varje dag - något som även 1177 Vårdguiden står bakom.

Morgonen är ett perfekt tillfälle att träna, kroppen är utvilad och du vaknar till ordentligt. Avsluta duschen med kallvatten för en riktig piggelin-effekt!

 

Håll koll på din kosthållning

Försök att äta så sunt, varierat och regelbundet som möjligt för att få struktur på dagen. 1177 Vårdguiden rekommenderar att du gör det så enkelt för dig som möjligt. Välj sådant som är lätt att ta fram och tillaga. Frukt, grönsaker, färdiga sallader eller kokta bönor på burk. 

D-vitaminer är också viktigt att få i sig enligt Charlotte Erlanson Albertsson som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi. ”Framför allt för äldre personer”. 

 

Byt perspektiv

I stället för att associera hösten med negativa upplevelser, försök skifta perspektiven. Catarina Rolfsdotter-Jansson som är författare, föreläsare och programledare, rekommenderar att man omfamnar hösten. ”Jag tror att vi mår bra av årstidsskiftningar så länge vi ger oss tillåtelse att bejaka dem”, säger hon.

 

Om det behövs – sök professionell hjälp

För vissa kan höst och mörker leda till stora besvär. Psykisk ohälsa ska tas på allvar avsett om den är årstidsbunden eller inte. Vänta inte till du är nere på botten innan du söker hjälp hos en utomstående. KBT är exempelvis en vanlig terapiform vid årstidsbunden depression. Du kan vända dig direkt till psykiatrin eller gå via din vårdcentral.

Har du självmordstankar eller misstänker att någon i din omgivning lider av självmordstankar ska du omgående kontakta sjukvård - antingen i form av en psykiatrisk öppenvårdsmottagning, en akutmottagning eller ringa 112.

 

Källa: Hälsoliv och 1177 Vårdguiden

Ladda ner KvP:s nyhetsapp.