Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experten: "Bränder ett tecken på utanförskap"

Skolan i Ljungbyhed blev delvis förstörd vid branden. Installera kameror, råder Anders Bergqvist vid Brandskyddsföreningen.Foto: JAN EMANUELSSON/TOPNEWS.SE

Natten mot måndagen upptäcktes en kraftig brand på en skola i Ljungbyhed. 

Efter ett långt släckningsarbete fick räddningstjänsten kontroll på branden – men en hel byggnad brann ner till grunden.

Bränder på skolor är inget nytt fenomen, menar Anders Bergqvist, generalsekreterare på Brandskyddsföreningen. 

– Det kanske är en symbol på utanförskap till viss del, säger Anders Bergqvist. 

Att personer eldar på skolor är inget nytt fenomen – tvärtom. Enligt rapporter och forskning som gjorts förekommer skolbränder i betydligt större omfattning i Sverige än i andra länder i världen, menar Anders Bergqvist, generalsekreterare på Brandskyddsföreningen, en ideell förening som sprider kunskap om brandsäkerhet och förebyggande arbete. 

En tänkbar förklaring bakom skolbränderna kan vara ett sätt för personer att bli bekräftade på, menar Anders Bergqvist.

– Eller rättare sagt, det kanske är en symbol på utanförskap till viss del, säger han.

Olika fall av bränder

Bränderna förekommer i olika omfattningar. I de fall där bränderna är anlagda och där det till exempel börjat eldas i en papperskorg sker oftast under skoltid. Dessa bränder uppmärksammas inte i samma utsträckning som de större bränderna. Anledningen är att dessa ofta upptäcks i tid, varpå en större brand förhindras.

– De som sker på sommarloven, helgerna och nätterna är de bränderna som bränner ner skolor. Framför allt i slutet på sommarlovet brukar vi se en uppgång, säger Anders Bergqvist. 

Kameraövervakning kan motverka bränderna, menar Anders Bergqvist, generalsekreterare på Brandskyddsföreningen. Foto: Brandskyddsföreningen

Oftast är det äldre ungdomar som ligger bakom. Anledningen kan vara att de inte upplever sig själva bekräftade, menar Anders Bergqvist.

– Det är anledningen att man inte blivit sett, hörd eller bekräftad. Orsaken är att någon väljer att anlägga, det är den orsaksbakgrunden. Vad sätter man eld på? Jo, det som finns tillgängligt, det kanske kan vara en moped, säger han. 

Går att förebygga

Problemet går att förhindra genom ett förebyggande arbete i kommunerna, exempelvis genom kameraövervakning. Det är inte nödvändigtvis en lösning på själva grundproblemet, men kan förhindra att skolor brinner upp. 

Är kameraövervakning ett alternativ?

– Det tror jag är jättebra. Det finns exempel på skolor som haft jättemycket bränder men har lyckats minska bränderna de senaste tio åren radikalt för att man till exempel haft kameraövervakning eller larm i takfötterna på byggnaderna, säger Anders Bergqvist.