Black Friday är nästan högtidlig i USA där man dagen efter Thanksgivning shoppar till extrema reor.
I Sverige i begreppet relativt nytt – men växer kraftfullt.
2014 handlades för 2,3 miljarder, 2015 för 3,6 miljarder och i år var prognosen att svenskarna betalade cirka fem miljarder för rea-varor.
Anette Engström, 57, socialförvaltningen, Hörby:
– Kläder! En tröja av fem inköpta tröjor är jag extra nöjd med, den är mer speciell. Sen är jag ute efter en elvisp men jag hittade inte någon här. Emporia är inte ett så bra ställe om man vill ha en elvisp.

Här för att stanna
Det är tydligt att Black Friday är här för att stanna. Enligt Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel, kan Black Friday på sikt konkurrera ut mellandagsrean.
– Jag tror att en del handlare flyttar sin tyngdpunkt till Black Friday. Den trend som finns i USA är att så tidigt som möjligt slåss och konsumenternas köpkraft, snarare än senare. Det återstår att se hur det blir, det är intressant att undersöka om det är en påtaglig omprioritering, säger han.

I en konsumentundersökning genomförd av HUI svarade 45 procent av de tillfrågade att de planerade handla på Black Friday.
Drygt hälften av dem planerade att köpa julklappar.
Men det är inte bara konsumenterna som drar nytta av det amerikanska fenomenet. Många handlare uppger att de ökar sin lönsamhet.
– På frågor om lönsamhet vid Black Friday tror en del på en ökad lönsamhet. Om de sänker priserna och samtidigt dubblerar omsättningen på varorna genom volymförsäljning, anger vissa att de till och med ökar lönsamheten, säger Johan Davidsson.
– Men om det överlag blir upprepade reor för samma handlare, då blir det en utmaning.