Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Eva Rydbergs ilska mot åldersnojan: ”Kvinnor som ser ut som Kalle Anka”

Eva Rydberg har fyllt 75 men kör på för fullt. Nu är hon tillbaka på Nöjesteatern med musikalen "Annie". Foto: CHRISTER WAHLGREN
2012 regisserade Eva Rydberg "Pelle Svanslös och talangjakten" på Nöjesteatern. Foto: CHRISTER WAHLGREN
Eva Rydberg tillsammans med Claes Malmberg och Birgitta Johansson på scen när "Annie" senast spelades på Nöjesteatern 2005. Då gjorde Eva rollen som miss Hannigan, den här gången regisserar hon. Foto: RONNY JOHANNESSON

Eva Rydberg är nyss fyllda 75. Det spelar ingen roll, hon kör på för fullt ändå och nu är hon tillbaka på Nöjesteatern i Malmö med musikalen "Annie". 

Men hon oroar sig för åldersnojan i samhället. 

Kvinnor får inte lov att se äldre ut längre, tycker hon. 

– Unga kvinnor pumpar upp sina munnar så att de ser ut som Kalle Anka. Det är så synd, för det ser helt förfärligt ut, säger hon. 

Det är en riktigt råkall skånsk novemberdag när Kvällsposten träffar Eva Rydberg på Nöjesteatern i Malmö. 

Där inne myllrar det av folk. Med premiären av musikalen "Annie" runt hörnet är aktiviteten hög. 

Plötsligt kommer musikalens regissör Eva Rydberg inrusande med andan i halsen, hon hälsar glatt på delar av ensemblen, växlar några snabba ord med sonen Kalle Rydberg innan hon upptäcker mig. 

– Har du väntat länge, frågar hon.  

– Jag trodde jag skulle bli sen där ett tag. All trafik vet du. 

Eva Rydberg bilpendlar varje dag, hon kör från Helsingborg till Malmö på tätt trafikerade E6. Har hon tur tar det en timme enkel väg, men ofta längre. 

– Folk kör ju som galningar. De bränner förbi i 140. Och alla lastbilar, vad ska de där att göra? Det är så rörigt där så det är inte klokt. 

Hon har ett högt E6-tempo kvar i kroppen och leder mig med raska steg genom teaterns korridorer. Upp för en trappa och ner för en annan, förbi en hylla med färggranna hattar, in i en korridor och plötsligt hoppar Nanne Grönvall fram.  

– Vad sägs om miss Hannigans smink, frågar hon.

Eva Rydberg tittar länge och noga på sin huvudrollsinnehavare med fokuserad blick.

– Den där sidan är bra, så ska du behålla det. Men ta bort lite där, säger hon och pekar på Nanne Grönvalls vänstra öga. 

– Där blir det lite för mycket.

Nanne Grönvall nickar och springer in i sminket igen.

Audition som sjuåring

Sen går promenaden vidare, in genom ensemblens fikarum där det bubblar av skratt och snack, och vidare ut i Nöjesteaterns restaurang. Där är det tyst. 

– Här kan vi sitta, här är det lugnt och skönt. 

Vi slår oss ner vid ett bord vid de stora fönstren som vetter ut mot Folkets Park. 

Där är det grått och tomt. Långt ifrån myllret under sommarmånaderna. 

Det var här i parken allt började för Eva Rydberg. På barnteatern. 

– Jag gjorde min första audition där uppe på Amiralen, säger hon och pekar på danspalatset som ligger bredvid Nöjesteatern. 

– Jag var sju år gammal. Men jag fick inte rollen, jag var för klen tyckte de och ville att jag skulle komma tillbaks nästa år. 

Fick du rollen den gången då?

– Ja, så klart jag fick.

Eva Rydberg växte upp ett stenkast bort från där vi sitter. I en lägenhet på Spångatan. 

– Jag har faktiskt varit uppe i den två gånger på senare tid. Det är helt underbara människor som bor där, och de har inte ändrat någonting! 

– Det är så underbart, man kommer in i köket och det ser precis likadant ut som när vi bodde där. 

Eva Rydberg regisserar "Annie" på Nöjesteatern. En återkomst till hennes barndoms kvarter skulle man kunna kalla det. Foto: CHRISTER WAHLGREN

"Jag är på allt ska du veta"

Under 70-talet ordnade Eva en tvårummare i höghuset Kronprinsen till mamma Hertha och pappa Karl.

Hon jobbade så mycket med olika shower på Restaurang Kronprinsen så hon tog ett snack med Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning och sen kunde föräldrarna flytta in. 

– Lägenheten hade balkong och allting. De hade det så fint. Jag kunde komma upp och fika och sen ta hissen ner till restaurangen och jobba vidare, det var så himla mysigt. 

Vi vandrar i väg en stund i minnenas korridor. Vi pratar om lutfisken hon åt med föräldrarna dagarna innan jul på restaurang Översten. Och om barndomens promenader i Kungsparken, där har hon inte varit på evigheter berättar hon. 

Men Eva Rydberg är i första hand här och nu, och snart väntar en ny repetitionsdag inför premiären av "Annie". När vi träffas är det bara en och en halv vecka kvar. 

Den mest spännande tiden, enligt Eva Rydberg. 

– Nu sätts allting ihop. Ljuset och kostymerna och sminket och perukerna. Det är nu allt tar form. 

75 år gammal är hon mer noggrann än någonsin i sitt yrke. 

– Det är detaljer detaljer detaljer. Jag är på allt ska du veta. Stort som smått. 

"Allt är så åldersfixerat"

Det är naturligt att det blir lite ålderssnack när man träffar Eva Rydberg just nu. Hon har nyss fyllt 75 år, firar 60 år på scen och 25-årsjubilerar dessutom som chef för Fredriksdalsteatern. Det har Eva Rydberg inget emot. 

– Men när man går in genom de här dörrarna finns det ingen ålder. Vi bara jobbar tillsammans utan att tänka på hur ung eller gammal någon är. 

Utanför teaterns dörrar är det annorlunda, det är något som stör Eva Rydberg.

– Allt är så åldersfixerat. Man får ju inte se äldre ut längre. Det är precis som om det vore förbjudet. 

Hon lider med alla som känner att de måste göra skönhetsingrepp för att ha en plats i samhället.  

– Unga kvinnor pumpar upp sina munnar så att de ser ut som Kalle Anka. Det är så synd, för det ser helt förfärligt ut, säger hon.  

– Jag kan inte tänka mig att killarna tycker det är snyggt. Jag inbillar mig att de vill ha brudar som inte ser ut som plastdockor. 

Att vara kvinna i teaterbranschen har förändrats under Eva Rydbergs år på och bakom scenen. 

– Förr var det svårt för kvinnor i 40-årsåldern och uppåt. Det fanns inga roller helt enkelt. Allt var ju skrivet av män, och män skrev för män. 

– Jag har fått ändra jättemycket i föreställningarna genom åren. Så nu finns det en massa manus med bra kvinnliga roller och det gläder mig enormt.

Eva Rydberg är full av energi. Det enda som gör henne trött är bilpendlandet mellan Helsingborg och Malmö. Foto: CHRISTER WAHLGREN

Får tårar i ögonen

Till skillnad från många uppsättningar Eva Rydberg jobbat med består ensemblen av "Annie" till stor del av barn. Det njuter hon av. 

– Det är underbart, de är så himla begåvade ska du veta.  

Med barn på scenen skapas en speciell energi. 

Musikalen handlar om en liten föräldralös flicka som försöker fly från sitt barnhem där den alkoholiserade föreståndarinnan Miss Hannigan styr med järnhand. 

– Den här föreställningen ligger faktiskt i tiden. Det är så många barn som far illa nu.

Hon berättar att hon tidigare under dagen läst en artikel i Kvällsposten om att 1300 barn i Malmö står utan hem.  

Rösten stockar sig när hon pratar. Ögonen tåras.  

– Det är inte klokt, det skulle vara helt förbjudet. Det viktigaste är att vi tar hand om varandra och så låter vi det här hända i Sverige 2018. 

– I stället för tjusiga fasader och tjusiga hem borde vi bygga ett stort hus för de som inte har något hem. Så att de som behöver kan få värme och komma in där och sova och få mat. Det är vår skyldighet, vi måste göra det. Det betalar jag gärna för med min skatt. 

Tycker inte om politik längre

Inför riksdagsvalet 1982 värvades Eva Rydberg av Kristdemokraternas ordförande Alf Svensson. Tillsammans med miljöprofilen Björn Gillberg blev hon under valrörelsen ett affischnamn för partiet. Men hon kan inte tänka sig att återvända till politiken. 

– Jag tycker inte om politik längre. Men jag tycker om att man tänker på varandra och hjälper varandra. 

– Jag är mer intresserad av medmänsklighet. 

Tiden går fort tillsammans med Eva Rydberg. Hela ensemblen väntar på henne bakom dörren. Den välbekanta musiken från "Annie" hörs inifrån scen.

– Oj nu måste jag röra på mig, säger hon. 

Vi reser oss och hon hjälper mig hitta tillbaka genom korridorer och trappor. Återigen är det hon som skyndar på och jag försöker hänga med i tempot.  

Innan vi skiljs åt frågar jag hur länge hon kommer orka köra på i samma tempo. 

Hon ser Eva Rydbergskt lurig ut. 

– Jag älskar mitt jobb. Jag är så lyckligt lottad. Men vi får se.

Sen försvinner hon.  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!