Estrid stoppades av mobiltelefonförsäljaren innan hon skulle in i affären för att handla. Foto: Henrik Lindahl
Estrid stoppades av mobiltelefonförsäljaren innan hon skulle in i affären för att handla. Foto: Henrik Lindahl

Estrid, 79: "Jag kände mig fullständigt lurad"

Publicerad

ESLÖV. Estrid Möller skulle handla mat på Coop. Men i stället kom hon hem med en smartphone för 2 600 kronor som hon inte ville ha - och som hon inte hade förstått att hon hade köpt.

– Jag kände mig fullständigt lurad, säger Estrid, 79, till Kvällsposten.

I somras vinkade en mobiltelefonförsäljare till sig Estrid när hon var på väg in till butiken för att handla. Han frågade om hon hade Telenor och Estrid svarade ja. Försäljaren kollade upp hennes telefonnummer och reagerade på att hon använde sin hemtelefon mycket sällan.

– Jag sa att jag gärna skulle avsluta det abonnemanget om det fanns någon möjlighet. Då svarade han "det kan vi hjälpa dig med".

"Hade aldrig skrivit under"

Enligt försäljaren skulle Estrid kunna avsluta abonnemanget till hemtelefonen för 695 kronor, en rimlig summa i hennes ögon. Sedan tog säljaren fram ett avtal som hon skulle skriva på.

– Jag har dålig syn och kunde inte se vad det stod i avtalet, men säljaren läste upp innehållet och sedan skrev jag under. Om jag hade sett avtalet själv hade jag aldrig skrivit under, säger Estrid.

När hon skulle fortsätta in till affären hojtade säljaren till. Estrid hade glömt sin mobiltelefon, sa han.

Fick ny mobiltelefon

Först förstod hon inte vad han menade. Men det visade sig att hon, helt ovetande, hade tecknat ett mobilabonnemang där det ingick en smartphone.

– Jag sa direkt att jag inte ville ha den. Jag har ju redan en vanlig mobil att ringa med, säger hon.

– Men han sa bara att mobilen "ingick" så jag tänkte att min son kanske kunde få användning av den i stället.

Innan Estrid lämnade försäljaren försäkrade hon sig om att sonen som bor i Danmark verkligen skulle kunna använda mobilen. Det intygade säljaren och Estrid tackade för sig. Men när hon besökte sonen i Danmark visade det sig att mobilen inte fungerade där eftersom den saknade ett danskt SIM-kort.

"Vill aldrig mer prata med försäljare"

Sonen tog sig då en närmare titt på avtalet. Där stod det att modern hade tecknat ett abonnemang med bindningstid på ett år. Den minsta totalkostnaden skulle bli 2 616 kronor för hela året.

– Min son ringde Telenor för att säga upp avtalet men fick bara svaret att jag skulle behöva höra av mig till dem personligen. När jag försökte ringa dem sa de att det inte var möjligt, berättar Estrid.

Men förra veckan förändrades plötsligt Telenors inställning. När Skånska Dagbladet ringde företaget för en kommentar angående försäljningen så tog man beslutet att avsluta abonnemanget åt Estrid. Hon skulle dessutom få tillbaka de pengar som hon hittills hade lagt ut.

– Visst är det en lättnad att jag inte behöver betala för abonnemanget längre och att jag kan skicka tillbaka telefonen, säger Estrid.

– Men samtidigt känns det som att Telenor gör så bara för att tidningen hade hört av sig till dem. Nu vill jag aldrig mer prata med några försäljare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag