Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Estrid, 79: "Jag kände mig fullständigt lurad"

Estrid stoppades av mobiltelefonförsäljaren innan hon skulle in i affären för att handla. Foto: Henrik Lindahl

ESLÖV. Estrid Möller skulle handla mat på Coop. Men i stället kom hon hem med en smartphone för 2 600 kronor som hon inte ville ha - och som hon inte hade förstått att hon hade köpt.

– Jag kände mig fullständigt lurad, säger Estrid, 79, till Kvällsposten.

Telenor: "Givetvis olyckligt"

Alexandra Carlsson, pressansvarig på Telenor, beklagar det som har hänt. Hon kan inte kommentera vad som egentligen hände vid försäljningstillfället men menar att företaget har mycket tydliga rutiner för hur ett köp får gå till.

– Jag har förstått att hon har känt sig lurad av säljaren men vi har väldigt tydliga bestämmelser för hur säljprocessen ska se ut och att säljaren ska gå igenom hela avtalet med kunden, säger hon.

– Men om det har gått till på det här sättet så är det givetvis beklagligt. Vi är ju aldrig ute efter att lura någon.

Enligt de kundtjänstloggar som Alexandra Carlsson har tagit del av så ser hon att sonen har hört av sig för att avsluta abonnemanget.

– Men det är bara kunden själv som kan göra det. Som jag kan se finns det inga noteringar om att hon själv ska ha försökt säga upp avtalet när hon hörde av sig till oss, säger hon.

Vad säger du om att Estrid tror att ni ändrar er hållning bara för att media uppmärksammar fallet?

Så fort vi fick reda på vad som hade hänt så satte vi oss in i fallet. Eftersom vi förstod att hon aldrig hade använt abonnemanget och inte heller ville ha det så sade vi självklart upp det då.

I somras vinkade en mobiltelefonförsäljare till sig Estrid när hon var på väg in till butiken för att handla. Han frågade om hon hade Telenor och Estrid svarade ja. Försäljaren kollade upp hennes telefonnummer och reagerade på att hon använde sin hemtelefon mycket sällan.

– Jag sa att jag gärna skulle avsluta det abonnemanget om det fanns någon möjlighet. Då svarade han "det kan vi hjälpa dig med".

"Hade aldrig skrivit under"

Enligt försäljaren skulle Estrid kunna avsluta abonnemanget till hemtelefonen för 695 kronor, en rimlig summa i hennes ögon. Sedan tog säljaren fram ett avtal som hon skulle skriva på.

– Jag har dålig syn och kunde inte se vad det stod i avtalet, men säljaren läste upp innehållet och sedan skrev jag under. Om jag hade sett avtalet själv hade jag aldrig skrivit under, säger Estrid.

När hon skulle fortsätta in till affären hojtade säljaren till. Estrid hade glömt sin mobiltelefon, sa han.

Fick ny mobiltelefon

Först förstod hon inte vad han menade. Men det visade sig att hon, helt ovetande, hade tecknat ett mobilabonnemang där det ingick en smartphone.

– Jag sa direkt att jag inte ville ha den. Jag har ju redan en vanlig mobil att ringa med, säger hon.

– Men han sa bara att mobilen "ingick" så jag tänkte att min son kanske kunde få användning av den i stället.

Innan Estrid lämnade försäljaren försäkrade hon sig om att sonen som bor i Danmark verkligen skulle kunna använda mobilen. Det intygade säljaren och Estrid tackade för sig. Men när hon besökte sonen i Danmark visade det sig att mobilen inte fungerade där eftersom den saknade ett danskt SIM-kort.

"Vill aldrig mer prata med försäljare"

Sonen tog sig då en närmare titt på avtalet. Där stod det att modern hade tecknat ett abonnemang med bindningstid på ett år. Den minsta totalkostnaden skulle bli 2 616 kronor för hela året.

– Min son ringde Telenor för att säga upp avtalet men fick bara svaret att jag skulle behöva höra av mig till dem personligen. När jag försökte ringa dem sa de att det inte var möjligt, berättar Estrid.

Men förra veckan förändrades plötsligt Telenors inställning. När Skånska Dagbladet ringde företaget för en kommentar angående försäljningen så tog man beslutet att avsluta abonnemanget åt Estrid. Hon skulle dessutom få tillbaka de pengar som hon hittills hade lagt ut.

– Visst är det en lättnad att jag inte behöver betala för abonnemanget längre och att jag kan skicka tillbaka telefonen, säger Estrid.

– Men samtidigt känns det som att Telenor gör så bara för att tidningen hade hört av sig till dem. Nu vill jag aldrig mer prata med några försäljare.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!