Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Enklare språk kan förebygga kommunikationsbrister i vården

Malena Lau menar att en mer jämlik och inkluderande kommunikation behövs. Foto: Privat

Kvällsposten har tidigare berättat om bristen i kommunikationen inom vården.

Ett sätt att förbättra den är att fokusera på en mer personcentrerad vård – med ett mer tillgängligt språk menar Malena Lau, enhetschef på Kunskapscentrum för jämlik vård i Västra Götalandsregionen.

– Vården är en otroligt kunskapsstyrd organisation och det handlar mycket om att man vill förmedla en massa saker men man kanske inte alltid tänker på hur man förmedlar detta och hur mottagliga patienterna är, säger hon. 

Brister i kommunikationen i vården var någonting som Kvällspostens reporter Maria Rydhagen skrev om genom självupplevda upplevelser när hon drabbades av livmoderhalscancer. 

Malena Lau som är enhetschef på Kunskapscentrum för jämlik vård i Västra Götaland arbetar för att förbättra kommunikationen inom vården. 

Hon menar att en anledning beror på att kommunikationsbristen handlar om att vården är en kunskapsstyrd organisation där mycket information ska förmedlas. Däremot tänker personalen inte alltid på hur informationen ska förmedlas.

Hon menar att ett sätt att förebygga kommunikationsbristen är att fokusera på en mer personcentrerad vård, vilket de arbetat aktivt med i regionen.

– Det handlar inte bara om att patienter har svårt att förstå svenska eller vårdspråk utan det handlar om att vården generellt är ganska dåliga på att anpassa och utforma vården och kommunikationen utifrån personens förutsättningar och behov, säger Malena Lau.

Behöver ett lättillgängligt språk

För att skapa en mer jämlik och inkluderande vård kan kommunikationen förbättras på två sätt menar Malena Lau.

– Det kan vara svårbegripligt språk, det tror jag är ett problem som vården lider av men också att vi i vården har en förförståelse för vissa saker där vi tror att det är självklart att andra har samma förståelse för. Men det kan också handla om en norm som utgår från att alla förstår samma sak som oss själva, säger hon. 

I dag finns det men i en mindre utsträckning och det lättillgängliga språket syns oftast när man arbetar med barn där bilder används. 

– Det handlar inte om att hitta vissa grupper som behöver det. En sak vi jobbat med är att vårdpersonalen frågar patienterna frågat om de kan sammanfattat det viktigaste som de pratat om. Fråga patienten för att se om man har förklarat på ett bra sätt, så att man möts, säger Malena Lau.

Finns utmaningar

Att förebygga kommunikationsbristen går inte snabbt och det finns hinder på vägen. Bland annat i form av pressade situationer som vården står inför. Malena Lau tror att vi kan skapa en jämlik vård i framtiden. 

– Genom att lyssna på och inkludera patienter mer och också vara medvetna om att alla patienter har olika förutsättningar och behov och anpassa vården utifrån det, säger Malena Lau.