Mikael Kristensen, tidigare designansvarig för COS, som renodlat den skandinaviska stilen, tog ut svängarna rejält när han lät en rad danska kändiskvinnor från såväl aristokratin som det danska deckarundret, glida ut på catwalken.
Sexigt mode är inte bara för 20-åringar - även mogna kvinnor vill framhäva sin kvinnlighet, menar Kristensen.
"Minoro visade en kollektion som var som jaktuniformer för de som vill gifta sig", skriver en dansk krönikör.
Och det var sexigt, bitvis provokativt och allt annat än raka A-formade klänningar i grått och svart som kommit att bli symbolen för 2000-talets danska, och svenska, design.
Kollektionen andas sex
Här var det svarta, kroppsnära fodral i skinn med dragkedja som gick från ryggen ändå ner till kjolfållen.
En av modellerna bar en röd klänning (rävjakt?), hög hatt och piska.
Hela kollektionen andades sex och framhävde kvinnan på ett sätt som vi inte sett sen Dolce & Gabbana regerade.
Jubel i publiken och när en av Kristens mogna damer gled in i hot pants, silverjacka och svarta stövletter i mocka, förstod vi det politiska budskapet.
Kan vi ana en ny tidsanda inom det skandinaviska modet - eller var Minoro en engångsföreteelse?
I övrigt var det ett svalt och klassiskt mode. De båda storheterna Bruuns Bazaar och Malene Birger visade kollektioner som tydligt andades varumärkenas klassiska DNA.
Malene Birger, som numera styrs av designern Christina Exsteen, var lätt att känna igen från tiden då Malene styrde etiketten.
Det var Köpenhamnsromantik, bubbel i mängder, sjömän som tog gästerna till Papiøen och en prinsessa i publiken. Nej, det var inte kronprinsessan Mary, hon var vid tillfället på Grönland, utan prinsessan Marie som är nyinflyttad till Köpenhamn och inofficiellt fått representera kungahuset.
Hittat sin gamla identitet
Bruuns Bazaar har verkligen hittat tillbaka till sin tidigare identitet och visade en enkel och stilren kollektion inför våren/sommaren 2015.
Det var snyggt skurna, dubbelknäppta kavajer, rockar i siden/ull och trenchcoats vid sidan om elegant men ändå slappt bohemiska klänningar.
Mode är i dag Danmarks fjärde största exportprodukt så modeveckorna har kommit att bli allt viktigare för danskt näringsliv.
I Europa befinner sig Köpenhamns modevecka numera också på en fjärdeplats, efter Paris, Milano och London.
– I förhållande till de städer vi konkurrerar med - som Paris, Milano och London - så är Köpenhamn mer intimt. På så vis kan man få ut mer av sitt besök här, säger Eva Kruse, direktör för modebranschen och Danish Fashion Institute.
– Dessutom fylls Köpenhamn av mode, även ute på stan kan man se vad det handlar om via visningar för allmänheten, storbildsskärmar och andra aktiviteter.
Och om Kristensen får igenom sina ideal kommer den danska modebilden att förändras framöver.
Det håller även branschen med om.
– När finanskrisen slog till skulle man ha kläder som signalerade att de skulle hålla i många år. I dag vill vi ha kläder som gör att vi syns och skiljer oss från mängden, säger Chis Pedersen, tidigare redaktör på danska modemagasinet Cover.
Sakta kan vi skönja lite mer individualism och personlighet på den tidigare så försiktiga modescenen i norr.
Redan nu är trenden tydlig - åtminstone i centrala Köpenhamn.