Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En första tur nere i Hallandsåstunneln

När man försökte täta tunneln på 1990-talet läckte tätningsmedlet Rhoca-Gil ut i åar runt Hallandsåsens. Detta ledde till att kor som drack ur åarna förgiftades. Foto: Jens Christian
Mellan de båda tågtunnlarna går 19 tunnlar på tvären. De ska användas som utrymningsvägar vid en olycka i någon av tunnlarna Foto: Jens Christian
ickupen som nu trafikerar tunnlarna får som mest köra i 20 km/h - bara en bråkdel av tågens hastighet Foto: Jens Christian
Att befinna sig i tunnlarna till fots är en unik möjlighet som Kvällsposten får ta del av - annars råder besöksförbud Foto: Jens Christian
När tunneln invigs får pågatåget en ny station, den placeras i Förslöv och ersätter Grevie tågstation. Foto: Jens Christian
Erik Lööv, projektledare för bygget, visar stolt upp tunneln. Den 13 december kommer tågtrafiken att gå genom tunneln. "Det känns otroligt", säger han Foto: Jens Christian
Utrymningstunnlarna är försedda med sändare som skickar vidare signalen från mobiltelefoner i. Enligt Erik Lööv är mottagningen bättre i tunneln än utanför åsen. Foto: Jens Christian
1 / 8

Svenska folket har levt med tunnelbygget genom Hallandsåsen under 23 år.

Efter enorma förseningar och ett stort miljöfiasko ska tunneln öppnas i december.

Men redan nu har Kvällsposten fått göra ett unikt besök nere i tunneln.

FAKTA

? Hur lång blir tunneln?

Tunneln består av två parallella tunnelrör och varje tunnelrör är 8,7 km.

Om tåget kör i 160 km/h kommer det att ta cirka tre minuter att åka i genom tunneln. Det betyder att man tjänar ungefär 13 minuter på resan genom berget.

? Hur mycket kostade tunneln?

Totalsumman beräknas landa på 10,8 miljarder kronor (i 2008 års penningvärde). Källa: Trafikverket

! Miljökatastrofen på 90-talet

I mitten av 90-talet läckte enorma mängder vatten in i tunneln. Vattendrag på den norra sidan av åsen sinade, liksom privata brunnar.

För att lösa den akuta situationen med vattenläckaget användes det kemiska tätningsmedlet Rhoca Gil. Medlet tätade bra, men orsakade utsläpp av akrylamid i det avloppsvatten som gick till Vadbäcken vid mellanpåslaget.

Betande kor drack ur det nästan outspädda tunnelvattnet i bäcken och drabbades av akut förgiftning i form av förlamning. Nervskador konstaterades senare även på personal som arbetat med akrylamidinjektering i tunneln.

Under 1997 stoppade Banverket och Skanska tunnelbygget med anledning av den pågående miljökatastrofen. I stället började man saneringen av tunneln och så småningom kunde området friskförklaras.

Inför omstarten av projektet 2003 byggdes det kommunala vattennätet ut för att trygga vattenförsörjningen för dem som bor inom det område som projektet kan påverka.

Nu används i stället vattentäta betongrör för att Hallandsåsen inte ska dräneras på vatten. Källa: Trafikverket

År 1992 vann Bill Clinton det amerikanska presidentvalet, "Rederiet" började sändas på tv och tunneln genom Hallandsåsen började byggas.

"Rederiet" var med sina 20 säsonger en riktig långkörare. Men tv-serien är långt i från lika segdragen som bygget av Hallandsåstunneln.

Byggtiden skulle bli fem år men den verkliga tiden det tog att få klart tunneln var 23 år.

Samtidigt växte prislappen till 10,8 miljarder i stället för 1,2 som planerats.

Nu i december kommer tunneln till slut att stå klar. Trafikverket bjuder då in allmänheten till invigningen med blåsorkester och fackeltåg. Johan Wester kommer att vara konferencier och Erik Saade ska underhålla med dans och sång.

Närboende får åka först

Som kompensation för sveda och värk i samband med byggprocessen får de som bor i närheten av tunneln åka genom åsen först. Men Kvällsposten hann före och har redan provåkt. På plats visar projektchefen Erik Lööv runt i tunnelbygget.

- Det känns fantastiskt bra, det känns otroligt skönt att säga att Hallandsåstunneln är färdig och att tågtrafiken kommer att gå genom åsen den 13 december.

Den som besöker tunneln måste ha en ordentlig skyddsutrustning och i klädförrådet finns det gott om hjälmar, skyddsglasögon och neonfärgade overaller. Munderingarna har tillhört några av de som arbetat i åsen under de senaste två decennierna. De flesta byggarbetarna är nu klara och det är bara finliret som kvarstår på tunnlarna men garderoben vittnar om den massiva bygginsatsen som pågått.

Erik Lööv hoppar vant ombord på "taxin" som används för att köra med i tunnlarna. Det är en blå gammal pickup som är ombyggd för att kunna köra på tågspåren. Den har extra hjul som varsamt sänks ned för att hålla bilen kvar på rälsen. Sedan rullar ekipaget långsamt in i åsen genom det södra påslaget - från Förslöv.

I början åker man förbi den gamla byggtekniken där det sprängda berget täckts med cement. Det ger en skrovlig böljande yta som får tunneln att påminna om en grotta.

Efter 1 700 meter kommer man till den nyare tunneln, ett betongrör med nästan elva meter i diameter. Drygt två kilometer in i tunneln stiger vi av och Erik Lööv visar stolt upp tunneln.

Temperaturen är 7-8 grader och luften är ganska torr jämfört med vad man hade kunnat förvänta sig efter allt prat om 1990-talets vattenläckor.

"Bara att vara med är stort"

Det är välstädat och när en sten ligger på "trottoaren" vid tunnelväggen får den en spark av Eriks stålhätteförsedda fot så att den far ner bland de andra stenarna bredvid rälsen.

- Det här är ett projekt som man har följt och alla känner till Hallandsåsen. Bara att vara med är stort och att vara med och avsluta det tycker jag är inspirerande och kul. Just eftersom det blev så bra, säger han.

Snart rusar tågen genom tunneln och vid mynningen sitter övervakningskameror som håller koll på att inga obehöriga tar sig in. Att få promenera i tunneln är en unik möjlighet på den här platsen som skavt i det svenska medvetandet i över 20 år.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!