Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Emelies resa ställdes in – erbjuds bara 70 kronor

Emelie Törnell, 19, från Ödåkra har ännu inte kunnat åka på sin drömresa till USA.
Foto: Privat
Norwegian har haft ett tufft år ekonomiskt.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Emelie Törnell, 19, längtade hela gymnasiet efter studentresan till Los Angeles och tjänade själv ihop pengar till flygbiljetten.

Men när resan med Norwegian ställdes in i början av pandemin krossades drömmen.

Ett år senare har hon fortfarande inte fått tillbaka pengarna – i stället erbjöds hon en procent av summan.

– Det har varit ett tufft år på många sätt, säger hon.

Ända sedan Emelie Törnell flyttade från Los Angeles till Sverige som nioåring har hon längtat tillbaka dit.

Efter att hon började på gymnasiet på Katedralskolan i Lund började drömmen närma sig verkligen. Hon tog jobb i en butik på köpcentrum Väla i Helsingborg för att spara ihop pengar till flygbiljetten. 

I maj förra året hade hon bokat allt med flygbolaget Norwegian. Men tätt inpå resan fick hon besked om att det var inställt.

– Jag hade jobbat och sparat ihop till pengarna själv så jag ville ju ha pengarna tillbaka, säger 19-åriga Emelie.

Två procent fick inga pengar tillbaka

Men det var enklare sagt än gjort. Månaderna gick utan någon ersättning – och det skulle visa sig att Emelie Törnell skulle drabbas av ännu mer otur i oturen.

När Norwegians rekonstruktion inleddes hade bolaget betalat 98 procent av samtliga återbetalningskrav som kommit in. Emelie tillhörde de andra två procenten, som inte kunde få hela ersättningen på runt 7 000 kronor som hon hade rätt till.

Det hon erbjöds var en procent av summan, det vill säga 70 kronor, eller en aktie av bolaget, motsvarande runt 240 kronor, berättar hon. Inget av det vill hon ha.

– Jag blev även permitterad under pandemin och har inte kunnat jobba tillräckligt mycket för att tjäna ihop pengar på nytt.

– Det har varit ett tufft år på många sätt. Speciellt för unga personer. Att ta studenten förra året var tråkigt, det blev knappt någon student. Och det är svårt att få ett stabilt jobb nu. Som 19-åring är det jättejobbigt, man kan inte få erfarenheten man letar efter som ung människa, säger hon.

Charlotte Holmberg Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.
Foto: VI-FOTO

Norwegians svar: ”Vi beklagar”

Charlotte Holmberg Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, säger till Helsingborgs Dagblad att hon beklagar situationen som gör att Emelie Törnell inte får pengarna tillbaka.

– Kunderna är det absolut viktigaste vi har och därför har vi genom hela processen arbetat för att kunna återbetala till resterande kunder. Vi beklagar att det inte är möjligt på grund av det regelverk som finns för rekonstruktionsprocesserna.

Emelie Törnell säger att hon fortfarande har en gnutta hopp på att få tillbaka pengarna, men att hon inte tror på det rent realistiskt. Hon vill fortfarande till USA – men det blir inte med Norwegian, betonar hon.

– Det är klart att drömmen finns kvar. Men när? Det vet jag inte. Och nu när det är så svårt att hitta jobb tror jag inte att det kommer att hända någon gång snart, säger hon.

FLER NYHETER: Här sjunker Erikas häst ner i ett kärr

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!