Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Elin fick sitt id kapat: "Otroligt obehagligt"

Hennes id kapades. Bedragaren stal Elin Hasselbergs personnummer och försökte bluffa till sig varor för 7 000 kronor hos hemelektronikjätten Siba. Men tack vare kreditgivarens säkerhetsrutiner avslöjades bluffen. "Det är otroligt obehagligt att det är så lätt att stjäla personuppgifter", säger Elin.Foto: Ronny Johannesson

Nättjuven kapade Elin Hasselbergs personnummer och försökte köpa varor för tusentals kronor i hennes namn.

Men bluffen avslöjades i sista stund och nu vill Elin varna andra för bedragarna.

– Det är otroligt obehagligt att någon kan stjäla ens personnummer så enkelt, säger hon.

Så skyddar du dig mot nätbedrägerier

1. Låt inte någon se den informationen som finns på kortet i onödan. Med de uppgifterna är det möjligt att handla på internet och i andra länder. Samma sak gäller om du uppger dem vid betalning på en hemsida eller om du råkar lämna ut dem i samband med nätfiske.

2. I Sverige är korten inte spärrade för internet- eller utlandsköp från början. Blockerar man de möjligheterna löper man mindre risk att bli av med pengarna. Även om någon skulle få reda på kontouppgifterna blir de då betydligt svårare att kunna utnyttja.

3. Vill man ändå handla från sidor på internet kan det vara bra att använda ett konto där det inte finns allt för mycket pengar. Anders Olofsson rekommenderar att man har ett specifikt kort som kan användas vid sådana transaktioner. Då blir förlusten sannolikt mindre om någon kommer över uppgifterna.

4. De flesta stora bankerna har numera appar där man snabbt kan aktivera och avaktivera möjligheten att använda kortet. Använder man en sådan går det bara att komma åt pengarna när man själv väljer att göra dem tillgängliga.

5. Uppge aldrig din kontoinformation till någon som skickar ett mejl. Det är vanligt att nätfiskare skriver att de företräder ett företag, och att det hänt något som gör att kunden måste skriva in sina uppgifter. Ett seriöst företag skulle aldrig skicka en sådan förfrågan på det sättet.

Med hjälp av Elin Hasselbergs personnummer klickade nätbedragaren hem en order mot faktura hos hemelektronikjätten Siba. Bluffen var mycket nära att lyckas men avslöjades i sista stund genom säkerhetssystemet hos kreditgivaren, Resurs bank.

Där anade en handläggare oråd om att allt inte var som det skulle och ringde upp Elin i Malmö för att ställa kontrollfrågor om det misstänkta köpet.

– Jag är inte kund hos Siba sedan tidigare och det kanske var det som banken blev extra uppmärksam på, säger Elin.

"Otroligt obehagligt"

Hon blev mycket förvånad när hon fick höra om blufförsöket som utfördes i hennes namn.

– Först förvånad, sedan fick jag en slags "va fan"-känsla, det känns otroligt obehagligt att bli utsatt för det här.

Tack vare bankens snabba agerande makulerades ordern hos Siba innan varorna hann lämna företaget och debitera Elin.

Den misslyckade ID-kapningen av personnumret anmäldes genast till polisen och samtidigt tog Elin Hasselberg kontakt med kreditupplysningsföretaget Upplysningscentralen. Där spärrades hennes personnummer genast för all kreditupplysning i ett par veckor framåt.

– När de har fått en kopia på min polisanmälan kan de spärra uppgifterna för längre tid, säger hon.

Stort problem

Id-kapningar är ett växande problem, för en bedragare är det enkelt att komma över personuppgifter som sedan utnyttjas för vild nätshopping.

Ofta får den drabbade inte veta något om id-stölden förrän en kopia på kreditupplysningen dyker upp i postlådan, och då är det ofta för sent.

Nu i jultider, när tusentals stressade julklappshandlare beställer sina presenter på nätet, finns det en risk att bedrägeriförsöken ökar ytterligare och det är svårt att skydda sig mot bedragarnas metoder.

Alltid varit noggrann

– Det här var första gången jag drabbades. Jag har alltid varit noga med att inte slänga papper med mina personuppgifter på i soporna, men det hjälper inte, de får ju tag i uppgifterna ändå, säger Elin som vill uppmana andra att vara extra uppmärksamma.

– Själv kommer jag att bli mer noggrann och uppmärksam, mitt tips till andra är att ha koll på sina konton och att genast polisanmäla och spärra sitt personnummer om man drabbas, säger Elin Hasselberg.