Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter tappet: Nu ska flygresorna bli fler

Att ta flyget eller tåget – vad är egentligen bäst? När man jämför tid, pengar och koldioxidutsläpp.
Roger Fredriksson (M), vill se mer flygande från Ronneby.Foto: JENS CHRISTIAN
300 kronor extra skulle det kosta för att flyga mellan Kallinge och Stockholm om det är biobränsle i flyget. ArkivbildFoto: SAS / SAS

Flygplatsen i Ronneby jobbar i motvind och har tappat nästan var tionde resenär. För att vända utvecklingen funderar såväl kommunen som regionen på att ändra sin resepolicy.

Målet: Att få fler att flyga.

Ronneby Airport har som flera andra flygplatser haft en kämpig tid. Under förra året minskade antalet passagerare på flygplatsen med nio procent jämfört med 2018, berättar Sydöstran. 

Totalt handlar det om 204 000 personer som passerade flygplatsen under förra året, det är i nivå med siffrorna för 2008, innan begrepp som flygskam blev aktuellt och innan klimatet seglade upp som den stora frågan på agendan.

Fler flyg önskas

Det kraftiga flygtappet oroar i Blekinge och i ett försök att ändra utvecklingen planerar Ronneby kommun en förändring i resepolicyn för att stimulera att fler tjänsteresor görs med flyg. 

– Ändringen av resepolicyn ger oss möjligheten att välja alternativ som biobränsle när personalen bokar flygresor. Vi klimatkompenserar och kan alltså fortsätta att flyga, säger Roger Fredriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Ronneby till Sydöstran.

Planen kom till efter ett möte med Swedavia i höstas om passagerarutvecklingen. Det var i samband med det mötet som Fredriksson fick lära sig att man som passagerare själv kan välja flygbränsle.

Hans förhoppning är att kommunens plan ska få fart på flygplatsen i Kallinge.  

– Flygplatsen är helt avgörande för oss här i Ronneby. Jag vet att många pratar om en utveckling av tåget och att det är viktigt att kunna nå Kastrup snabbt. Men vad man glömmer då är att Stockholm fortfarande är vår huvudstad. Flyget är helt avgörande för våra kontakter ut i Sverige och världen, säger han till KvP.

300 extra per flygning

Biobränslet kostar grovt räknat 100 kronor extra per 20 minuter i luften, skriver Sydöstran. För en flygning mellan Kallinge och Stockholm skulle det kosta 300 kronor i påslag för att flyga med biobränsle.

Är det värt 600 extra för en tjänstemans resa till och från Stockholm?

– I stället för att plantera träd i Afrika kan man kompensera för koldioxidutsläppen lokalt genom att välja biobränsle när man bokar sin flygbiljett, säger Roger Fredriksson som via kommunstyrelsen gett tjänstemännen i uppdrag att förändra resepolicyn.

Enligt honom planerar Region Blekinge en liknande förändring.

Beslut i frågan kan komma senare i år.