Läkaren gjorde ingen utredning när 89-åringen kom in med smärtor i benet Foto: YEKO PHOTO STUDIO / SHUTTERSTOCKLäkaren gjorde ingen utredning när 89-åringen kom in med smärtor i benet Foto: YEKO PHOTO STUDIO / SHUTTERSTOCK
Läkaren gjorde ingen utredning när 89-åringen kom in med smärtor i benet Foto: YEKO PHOTO STUDIO / SHUTTERSTOCK
Nu riktar Ivo kritik mot läkaren. Foto: SANNA WIKSTRÖMNu riktar Ivo kritik mot läkaren. Foto: SANNA WIKSTRÖM
Nu riktar Ivo kritik mot läkaren. Foto: SANNA WIKSTRÖM

Efter missen: 89-åring bröt lårben inför läkare

Publicerad

En läkare i Halland gjorde ingen utredning när en 89-årig kvinna kom in med smärtor i benet som hon misstänkte orsakats av medicin mot benskörhet, rapporterar Hallandsposten.

Vid ett återbesök tre månader senare knäcktes kvinnans lårben av inför läkarna. Det sade "pang", berättar hon i den anmälan som hennes dotter skickat in till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

När kvinnan sökte vård för sina misstänkta biverkningar, som sig bör när det gäller långvarig behandling med benskörhetsmedicin, fick hon kortison och ordinerades sjukgymnastik. I nästa skede upptäcktes en stressfraktur och då fick hon rådet att belastning skulle hjälpa den att läka.

Om medicineringen avbrutits i tid hade benbrottet kunnat undvikas, lyder dotterns anmälan enligt HP. Ivo riktar kritik mot läkaren och konstaterar att dennes utredning var bristfällig.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag