Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter kritikstormen – kallar till pressträff

Skånetrafiken svarar på den hårda kritiken
Många resenärer är kritiska mot det nya biljettsystemet.Foto: JENS CHRISTIAN
Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.Foto: CHRISTER WAHLGREN

Skånetrafikens nya biljettsystem har väckt starka reaktioner bland resenärer.

En månad efter att det infördes kallar nu Skånetrafiken till en pressträff, där trafikdirektör Linus Eriksson bland annat ska ge sin syn på kritiken.

Den 15 december försvann det så kallade Jojo-kortet som betalsätt på Skånetrafikens bussar och tåg. I stället uppmanas resenärer att betala med antingen att annat reskort, betalkort – eller mobilappen, som är den vanligaste metoden.

Men långt ifrån alla tycker att det är bra. Den senaste månaden har kritiska röster lyfts fram mot det nya biljettsystemet och mot att priser har höjts för vissa sträckor.

Det har gått så långt att många bussförare har släppt på de argaste resenärerna gratis för att undvika konfrontation.

– Det är rena katastrofen. Det gamla systemet var mycket bättre, har busschauffören Tore Åkesson sagt till Kvällsposten.

Förändringen har inneburit att det nästan varje dag har skapats långa köer utanför Skånetrafikens kundcenter på Malmö C, där resenärer har behövt hjälp att köpa en resa eller lösa andra biljettproblem.

– Det är värdelöst, de har gjort det så svårt att resa. Tänk på alla de som är ännu äldre, det är inte alla som har smarta telefoner. Jag hatar det, sade Ann-Mari Ingmarsson, 66, till Kvällsposten tidigare.

Svarar på kritiken

Skånetrafiken har nu kallat till en pressträff på måndagen den 20 januari. 

Där kommer trafikdirektör Linus Eriksson att berätta vad Skånetrafiken har infört så här långt, vad som återstår och hur Skånetrafiken tar till sig av kritiken som har riktats mot det nya systemet, enligt ett pressmeddelande.

Kevin Brandt Leander, chef för försäljningsutveckling på Skånetrafiken, har tidigare sagt till Kvällsposten att Skånetrafiken ”hade kunnat göra vissa saker annorlunda”.

– Jag skulle ljuga om jag sade att allt har gått exakt enligt plan, men jag tycker generellt att vi har skapat en bra produkt. Då vi ständigt kommer att förbättra den kommer våra lösningar bara bli bättre och bättre.

Ladda ner Kvällspostens appFoto: Kvällsposten