Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter hans frus död – anmäler läkarkollegor

RUMÄNSKT URSPRUNG. Det var där Vasile och Mirela träffades för 27 år sedan. De etablerade sig som unga i Sverige, där Vasile specialistutbildade sig inom läkaryrket. Mirela jobbade som arbetsförmedlare.

Mirela Salagean dog 26 oktober 2013 efter en hård sjukdomskamp med en rad komplikationer. Kroppen kollapsade. Mirela somnade in på sin 55-årsdag.

Nu har hennes make Vasile Salagean, överläkare och specialist inom invärtesmedicin, anmält kollegerna som behandlade hustrun.

- Det är mitt ansvar som överläkare att påtala de felaktigheter som vården utsatte henne för, och som ledde till hennes alltför tidiga bortgång, säger han till Kvällsposten.

#AKUT- KOLLEN

Syftet med #akutkollen är att med din hjälp granska hur det är ställt med landets sjukvård. Vi vill veta vad som har hänt. Mejla till akutkollen@kvp.se med dina tips. Har du eller någon anhörig drabbats av problem i vården? Jobbar du inom vården och vill berätta om hur det är ställt?

På Twitter kan du också kommentera artiklarna och berättelserna under hashtaggen #akutkollen.

IVO (inspektionen för vård och omsorg)

IVO bildades den 1 juni 2013 och är en statlig myndighet som lyder under regeringen (Socialdepartementet).

Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor.

IVO har omkring 600 medarbetare.

Verksamheten bedrivs vid sex regionala kontor runt om i landet.

Med hjälp av inspektioner, hantering av anmälningar och klagomål granskar IVO att den vård och omsorg som ges är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Om brister upptäcks kan IVO ställa krav på åtgärder från vård- eller omsorgsgivarens sida och rikta kritik mot eller anmäla legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). IVO har även möjlighet att utfärda förelägganden om vite och i vissa fall förbjuda fortsatt verksamhet.

Under ett år resulterar arbetet på IVO i:

Cirka 17 000 tillsynsbeslut.

Cirka 2 500 inspektioner.

Cirka 3 000 beslut som rör tillståndsprövning.

Ärendena består bland annat av:

Klagomålsärenden från enskilda patienter eller anhöriga.

Anmälningsärenden enligt lex Sarah och lex Maria.

Egeninitierade ärenden och regeringsuppdrag.

Det har gått några veckor sedan Vasile Salagean skickade in sin rapport. Den innehåller en exakt genomgång och dokumentation av Mirelas hela sjukdomsförlopp och är sannolikt en av de mest utförliga, initierade och kritiska anmälningar som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) fått på sitt bord.

Rapporten är en svidande uppgörelse, på 47 tättskrivna sidor, med de ansvariga läkarna på Skånes universitetssjukhus.

Vasile Salagean klargör utifrån sina djupa medicinska kunskaper och fem och en halv månads dygnet-runt-övervakning av sin älskade hustru. Han skriver bland annat:

"Det är min ståndpunkt att min fru dog på grund av:

Nonchalans och ovilja att agera.

Okunskap och inkompetens.

Empatibrist.

Tidsfördröjning i diagnoser och behandlingar.

Egocentrism.

Motarbete och brist på samarbete.

Fel fokus.

Onödiga komplikationer.

Till Kvällsposten säger han om rapporten:

- Det är mitt ansvar som överläkare att påtala de felaktigheter som vården utsatte henne för, och som ledde till hennes alltför tidiga bortgång, säger han.

Begär besked om 40 frågor

Vasile begär besked från IVO om 40 frågor som rör de misstag, den okunskap, nonchalans och resursbrist vilka drev fram Mirelas död.

Han listar också 14 konkreta skäl till tragedin som slutade med total blodförgiftning och multiorgansvikt klockan 15.50 den 26 oktober 2013 på infektionsklinikens avdelning två vid Skånes universitetssjukhus i Malmö.

När Vasile inte fick gehör för sina diagnoser och förslag till åtgärder från läkarna i Lund och Malmö sökte han hjälp genom kontakter i Tyskland.

- Levern och gallgångarna var infekterade. Men de svenska läkarna hängde fast vid tidigare löst grundade undersökningsresultat om cancer i bukspottskörteln.

Turerna var många, men i somras ordnade Vasile en ambulanstransport för sin hustru till Asklipios-kliniken i Hamburg, där professor Friedrich Hagenmüllers team med specialistöverläkaren doktor Ullrich Sebastian omedelbart satte in behandling, som de menade skulle göra Mirela frisk. Förutsatt att den följdes upp efter hemkomsten till Sverige.

- Av alla de missgrepp, felaktiga slutsatser och brist på engagemang som Mirela drabbades av är nog ändå de allmänt sett skickliga Lundakirurgernas försummelser att fortsätta den framgångsrika tyska behandlingen allra smärtsammast, säger Vasile.

- Det var också början till slutet på hennes sjukdomsförlopp.

Helt emot hennes vilja

De till 80 procent åtgärdade besvären återkom. Gallgångarna slammade igen på nytt. Mirela blev allt sjukare. Hon fördes till infektionskliniken i Malmö där ledande läkare i samråd med teamet i Lund, enligt Vasiles beskrivning, beslutade att ge henne palliativ vård (vård i livets slutskede, ämnad att lindra plågorna för obotligt sjuka, döende patienter.)

- Det var helt emot Mirelas egen vilja. Mot min och vår son Claudius vilja.

Kvällsposten har sökt svar från de ansvariga läkarna om varför man inte kunde fortsätta den behandling som rekommenderades av de tyska experterna och visade sig leda till bättring.

Men ingen vill kommentera det enskilda fallet. Man hänvisar till sekretessen och till kommande remissyttranden i den utredning Vasiles anmälan initierar på IVO.

- Jag har haft möten med chefsläkare och andra som skötte Mirela, men i ansvarsfrågan vill de inte uttala sig. Vi håller en kollegial samtalston. De beklagar förstås utgången och sorgen.

- Men skulden till Mirelas död hoppas jag klargörs av utredningen. Andra ska inte behöva drabbas av samma slarv, inkompetens, feghet och onödiga lidande som Mirela, säger Vasile.

Kommer att ta tid

Hans anmälan är registrerad på IVO. Myndigheten har utmärkt sig för mycket resoluta och tidsvinnande handläggningar sedan den tog över utredningsarbetet för hälso-, omsorgs- och sjukvårdsärenden från Socialstyrelsen.

Det aktuella ärendet kommer sannolikt att ta en hel del tid och resurser i anspråk. Frågeställningarna är komplexa, invecklade och insatta i medicinska detaljfrågor, vilket lär kräva ett omfattande utrednings- och remissförfarande, med rader av expertutlåtanden.