Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter 30 miljoner turer – nu stänger Tivoli attraktionen

MIljontals besökare har genom åren kännt suget i magen när Odinexpressen har ökat farten i kurvorna, men nu är det slut. Foto: Tivoli
Attraktionen Fatamorgana blir ännu läskigare under 2019. Foto: Tivoli

Tråkiga nyheten för alla Tivoli-älskare: 

Den legendariska bergochdalbanan Odinexpressen har kört sin sista tur. 

Goda nyheten för alla Tivoli-älskare: 

Odinexpressen ersätts av den nya, högre och snabbare attraktionen Mælkevejen. 

– Den kommer i hög hastighet ta sig förbi planeter, stjärnor och galaxer, säger Torben Plank, presschef på Tivoli.  

Varje år roar sig hundratusentals svenskar på Tivoli i Köpenhamn. Totalt har nöjesparken över fyra miljoner besökare om året. 

Nu sker en stor förändring för alla nöjeslystna, efter 30 miljoner turer har den populära bergochdalbanan Odinexpressen startat för sista gången och ska rivas. Odinexpressen, som är döpt efter Danmarks äldsta ånglok, invigdes 1985. 

– Den har gjort sin värnplikt nu och har kört på fint i alla år, men allt har ju sin tid, säger Torben Plank, som är presschef för Tivoli.  

 

Nu byts de gamla radiobilarna ut på Tivoli. Foto: CHRISTER JÄRESLÄTT

Radiobilar – utan antenn!

Ersättare till den populära attraktionen blir Mælkevejen, eller Vintergatan som det heter på svenska. 

– Den blir lite högre än Odinexpressen och kommer stå på axlarna av Himmelskibet, Aquila, och Tik Tak som alla är attraktioner som är inspirerade av upptäcktsresandet, vare sig det är i rymden, vetenskapsvärlden eller i tiden, säger Torben Plank. 

– Den kommer i hög hastighet ta sig förbi planeter, stjärnor och galaxer. 

En detalj som Torben Mörk också vill nämna är att ljudet från attraktionen kommer vara betydligt lägre tack vare ny teknologi. 

Mælkevejen öppnar lagom till julmarknaden på Tivoli i november. Men innan dess kommer Tivolis besökare stöta på flera nyheter. Bland annat kommer radiobilarna bytas ut, mot modernare modeller helt utan antenn!

– Vi måste följa med i tiden. Samtidigt värnar vi om de populära attraktionerna som besökarna roar sig i år efter år, säger Jacob Helenius, designchef på Tivoli.

 

Så här blir nya versionen av Karavanen. Foto: Jesper Andersen

Kupoler och minareter

En annan nyhet under året är att barnens egen bergochdalbana Karavanen byts ut mot en ny längre variant. Designen blir orienten-inspirerad med kupoler och minareter. 

För de mest våghalsiga är det säkert en glad nyhet att attraktionen Fatamorgana blir ännu mer dramatisk. Förutom att åka 45 meter upp i luften och snurra runt kommer nu även stolarna att vippa fram och tillbaka. 

Tivoli investerar totalt 130 miljoner kronor i de nya attraktionerna.

– Vi vill framstå som attrakiva för både stora och små. Därför fortsätter vi att investera stort år efter år för att utveckla Tivoli, säger driftsansvarige Mogens Ramsløv. 

 

Tivoli satsar 130 miljoner i år på nya attraktioner. Foto: TIVOLI

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!