Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Edinas buss har noll i utsläpp - ”fantastiskt”

Tolv nya elbussar ska trafikera en av linjerna i Malmö.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
En laddarm sänker sig ner över busstaket och startar laddningen.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
Bussföraren Edina Dedic ska köra de nya el-bussarna.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

På taket väser batteripacken motsvarande två Tesla-bilar.

Allt är så tyst att de gröna bussarna utrustats med pinglor så inte fotgängarna ska bli påkörda.

– Satsningen på elbussar är bland de största som gjorts i Sverige, säger Sammy Johannesson, projektledare på bussföretaget Nobina.

Landets kommuner ligger i startgroparna för att introducera elbussar på bred front.

Umeå och Luleå hör till dem som kör elbussar. Ängelholm likadant.

Nästa år sätts 14 elbussar i trafik i Landskrona. Och Helsingborg introducerar elbussarna på tre linjer, den första på sin expresslinje genom staden nästa sommar.

I Malmö har det hittills rullat miljövänliga el och gashybriddrivna bussar på linje 5, den så kallade Malmöexpressen mellan Rosengård och Västra hamnen.

Nu startar busslinje 7 i Malmö som en renodlad elbuss-linje. 13 bussar har köpts in för ändamålet, tolv av dem ska gå i kontinuerlig trafik. Utsläppen är noll.

Allt är en satsning i hundramiljonersklassen. Bakom kalaset står Skånetrafiken och Malmö stad i huvudsak.

Projektledaren Sammy Eriksson, Nobina.
Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

På lördagen visades bussarna upp för en premiärpublik bestående av politiker och tjänstemän i Malmö stad, Skånetrafiken och Trafikverket.

Enligt Sammy Johannesson, projektledare på Nobina, det bussföretag som bedriver busstrafiken i Malmö stad, är bussarna så tysta att man blivit tvungna att montera en gammaldags pingla på bussarna så trafikanterna ska höra när bussen är i antågande.

– Här finns ingen växellåda och den studsar inte fram. Den bara surrar och är bekväm, beskriver han.

På busstaket sitter laddningen - en batteripack motsvarande två Teslabilar.

Bussarna har en körkapacitet på 45 minuter. Sedan måste de in på en kort laddning vid varje ändhållplats.

Busschauffören Edina Dedic visar hur en matararm fälls in över bussen och kopplas ihop med batterierna.

Hon tycker det är som ljuv dröm att sitta bakom ratten.

– Allt är mycket lättare och mer njutbart. En fröjd att både köra och åka, säger Edina.

Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Enligt Sammy Johannesson laddas bussen på fem minuter. Den måste dock stå i rätt läge, det handlar om 30 centimeters precision.

Han räknar snabbt upp prestandan.

– Laddsystemet är på en megawatt. Varje laddning är på trehundra kilowatt.

Och prestandan?

– Inget slår detta. Den går att köra nästan hur fort som helst, om man skulle vilja.

Invändigt ser bussen ut som vilken modern stadsbuss som helst. Interiören går i grått med skarpa accentfärger i grönt.

Sammy Johannesson pekar stolt på sittplatserna längst bak.

– Det är en hörnsoffa, just som resenärerna velat ha det.

En särskild referensgrupp med resenärer har anlitats för att tycka till om hur bussarna borde se ut. Ett av önskemålen var just en hörnsoffa längst bak.

Med på premiärresan under lördagen var kommunalrådet Catrin Stjernfeldt Jammeh. 

Hon avslöjade för Kvällsposten att hon fått ratta en av elbussarna på ett inhägnat område några dagar innan.

– Det var inte så svårt som man kunde tro. Det gick runt, runt, hela tiden, säger hon skrattande.

De aktuella bussarna livslängd är svår att svara på. Batterierna är garanterade att hålla i åtta år.

Mycket talar för att bussarna skrotas när batterierna dör. 

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!