Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Drottningens pirr i magen inför nya projektet: ”Mycket nervös”

Under onsdagen hölls en pressträff inför premiären av ”Snödrottningen”. Foto: Per Morten Abrahamsen
Drottning Margrethe står för scenografin i ”Snödrottningen” som sätts upp på Tivoli i Köpenhamn. Foto: Per Morten Abrahamsen

Som 79-åring arbetar drottning Margrethe för fullt – och inte bara med sina rojalistiska uppdrag.

Den 1 december har baletten ”Snödrottningen” premiär. För scenografi och kostym står den danska regenten.

– Jag ser fram emot premiären, men jag är också mycket nervös, säger drottningen. 

Vid sidan om sina uppgifter vid det danska hovet, har drottning Margrethe under många år arbetat som scenograf. Redan 1987 debuterade den nu 78-åriga Margrethe med tv-teatern ”Hyrdinden og Skorstensfejeren”.

Nu är det är åttonde gången som drottning Margrethe bidrar med sina kunskaper till en föreställning på Tivolis balettscen. Den här gången är det ”Snödrottningen” som ska framföras. Föreställningen är baserad på älskade danske författaren HC Andersens klassiska saga.

– Även om vi inte kan höra hans text så hoppas jag att man ser den framför sig, har drottning Margrethe sagt. 

Men även om drottningen är rutinerad pirrar det ändå i magen inför premiären den 1 december.

– Jag ser fram emot premiären, men jag är också mycket nervös, sa drottningen under en pressträff på onsdagen.

Drottningen avslöjar sina arbetsredskap när hon skapar scenografin: ”Jag använder mig av penna, papper, pensel och fantasi”, säger hon. Foto: PER MORTEN ABRAHAMSEN

Drottningens teknik

Tivoli och drottningen bjuder på en nytolkning av ”Snödrottningen”. 30 dansare plus elever från Tivolis balettskola medverkar i uppsättningen. 

– Jag hoppas att man till premiären kommer kunna se att vi som balettsällskap har tagit ett stort steg framåt, säger Tivolis balettchef balettchef Peter Bo Bendixen. 

– En föreställning av den här storleken kräver att ett oändligt antal duktiga människor gör jätteinsatser. 

Det ligger mycket hårt jobb bakom att sätta färg och form på föreställningen. 

– Att se kostymerna och sceneriet börja leva på scenen är så spännande. Det man har tänkt och tecknat blir plötsligt tredimensionellt och allt sker framför ögonen på en, säger drottning Margrethe på pressträffen.

Utvecklingen och tekniken går framåt på alla fronter men drottning Margrethe är av den gamla skolan. 

– Jag använder mig av penna, papper, pensel och fantasi, säger hon.

Scenografin, som drottning Margrethe skapat, går i turkost och vitt. Foto: Per Morten Abrahamsen

”Balett och musik hänger samman”

Bakom musiken till Snödrottningen ligger artisten Oh Land, som egentligen heter Nanna Øland Fabricius. Hon tycker det har varit fantastiskt att arbeta med både ”Snödrottningen” och den riktiga drottningen.

– Det har varit en jätteutmaning men också en jätteupplevelse. Det är ju den första helaftonsbaletten som jag gjort musik till.

Att drottning Margrethe älskar musik råder det inget tvivel om. Lika mycket som hon älskar balett, har hon tidigare sagt.

– Balett och musik hänger samman. Jag kan inte höra ett enda stycke musik utan att tänka på balett.

Foto: Skärmdump