Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Drömköket blev till en mardröm: "Är lurad"

Kök med brister. Köket som Christina och hennes man beställde av Drömkök blev en mardröm. "Jag är lurad", säger Christina Kirst. Foto: Johan Persson

Christina Kirst, 59, och hennes man plöjde ned 100 000 kronor för att få ett nytt kök.

Men allt blev fel och ännu efter tre år är köket från Drömkök fullt av fel och brister.

–Jag har i princip blivit lurad, säger Christina Kirst.

Paret hade länge diskuterat att bygga om sitt kök hemma i Bjuv när de utanför en livsmedelsbutik träffade på en representant från företaget Drömkök. Mötet slutade med att de bestämde sig för att köpa ett nytt kök för omkring 100 000 kronor.

Men problemen började nästan omedelbart vid leveransen i januari 2010.

–Det var massvis med fel. Bland annat var bänkskivan lös och det kom in fukt och vatten inunder. Skivan har jag fått bytt två gånger, säger Christina Kirst.

För Helsingborgs Dagblad som först uppmärksammade familjens situation berättar hon vidare.

–När köket var monterat hittade vi massor av fel. Det mest uppenbara var att det var fel bänkskiva och fel vask. Eftersom jag inte har diskmaskin hade jag beställt en vask med två stora hoar. Nu har jag en vask med en stor och en liten.

Fick ingen hjälp

Christina säger till Kvällsposten att hon tog kontakt med Drömkök om strulet med vasken.

–De sa att vasken är dyrare och en finare än den jag skulle haft, men det spelar ingen roll. Den fyller inte min funktion, säger hon till KvP.

Utöver det är flera av skåpluckorna sneda och vinda, lister lyser med sin frånvaro och några av lucklåsen är antingen helt fel eller felaktigt monterade.

Trots att Christina och hennes man upprepade gånger försökte få Drömkök att åtgärda alla fel fick de ingen hjälp.

–De kom hit en gång och tittade men det hände inget alls efter det, säger hon.

Mitt i all turbulens dog Christinas man.

–Han hann aldrig få se köket färdigt och dessutom blev jag ensam med allt det här, det är jobbigt, säger hon till KvP.

Drömkök har stora ekonomiska problem och riskerar enligt HD att försättas i tvångslikvidation, men enligt bolagsregistret är företaget fortfarande aktivt och ej i likvidation.

Nya löften

KvP har utan att lyckas sökt Drömkök för en kommentar. Men till HD säger delägaren och vd:n Örjan Jendges att de ekonomiska problemen är på väg att lösas.

–Men det hade hjälpt om vi slapp negativ publicitet från sådana som er.

Vidare berättar han att företaget ska hjälpa Christina med det dåliga köket, ett löfte som Christina Kirst tar lätt på.

–De har lovat oss många gånger under den här tiden. Men det har de aldrig hållit. Jag är lurad och vill helst inte ha med dem att göra mer.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!