Rolf Ramestam, marknadschef, sitter på Formel 1-bilen. Foto: Rolf RamestamRolf Ramestam, marknadschef, sitter på Formel 1-bilen. Foto: Rolf Ramestam
Rolf Ramestam, marknadschef, sitter på Formel 1-bilen.  Foto: Rolf Ramestam
Bilen kostar nio miljoner kronor – och trots att den legat ute till försäljning i flera år slår ingen till. Foto: Rolf RamestamBilen kostar nio miljoner kronor – och trots att den legat ute till försäljning i flera år slår ingen till. Foto: Rolf Ramestam
Bilen kostar nio miljoner kronor – och trots att den legat ute till försäljning i flera år slår ingen till.  Foto: Rolf Ramestam
Tysken Nick Heidfeld har kört bilen. Foto: MARK BAKER / APTysken Nick Heidfeld har kört bilen. Foto: MARK BAKER / AP
Tysken Nick Heidfeld har kört bilen.  Foto: MARK BAKER / AP
Foto: Rolf RamestamFoto: Rolf Ramestam
 Foto: Rolf Ramestam

Drömbilen – som inte går att sälja

Publicerad

Ingen har nappat på erbjudandet att bli sydsvensk racingkung. 

Formel 1-bilen – som körts av tysken Nick Heidfeld – har nu legat ute till försäljning i över fem år.

– Vi har haft en del intresserade, men det är lite problem att ta ut den på en provrunda, säger Rolf Ramestam, marknadschef på Förenade bil. 

Exakta namnet på den unika bilen är BMW M1 Sauber F1. Den är elva år gammal och går att köpa för nio miljoner kronor.  

Bilen har MW P86-motor som är en V8 med cylindervolym på 2,4 liter och kommer upp i 16 000 r/min. En racingbil, bokstavligt talat. 

Formel 1-bilen har varit mycket uppmärksammad, både i kretsar med motorintresserade och medialt. 

Men trots att den legat ute till försäljning i drygt fem år har ännu ingen slagit till. 

– Det är rätt mycket med nio miljoner. Sen får man inga vinterhjul eller några gummimattor heller, skämtar Rolf Ramestam. 

Bilen har legat ute till försäljning i flera år. Foto: Rolf Ramestam

"Vacker bil"

Formel 1-bilen kördes av tysken Nick Heidfeld under säsongen 2006 där han under året var stallkamrat med Jacques Villeneuve, Robert Kubica och Sebastian Vettel. Då gjorde bilen 18 starter, fixade en pallplats och plockade 23 poäng. 

Det skånska bilföretaget Förenade bil drog sig inte för att ta in bilen när det fanns en möjlighet. Efter att BMW:n hamnat på auktionsgods på en välgörenhetsföreställning innan den landade i Malmö. 

– Familjen Söderström, som äger bilföretaget, är racingintresserad och har en stor bilsamling. Att den hamnade där beror på att den är en så vacker bil, förklarade Rolf Ramestam efter att de fått in bilen på Förenade Malmö.

BMW M1 Sauber F1

Mätarställning: 100 mil

Färg: Vit

Vikt: 600 kilo

Motor: V8 med cylindervolym på 2,4 liter, varvar över 16000 r/min

Info: Sekventiell växellåda, antispinn, färddator. LM-fälgar. multifunktionsratt, spoiler bak sportstolar, nyskick.

Pris: 9 miljoner kronor

Funnits spekulanter

Bilhandlaren räknade inte med att få sålt det unika exemplaret – och det har man heller inte fått. 

Och det finns en rad förklaringar till det. Den största är kanske att den kostar nio miljoner kronor. Priset har inte ändrats sedan den för första gången lades ut på Blocket. 

Det har funnits spekulanter, men det finns vissa problem med att få provköra F1-bilen.

– Det behövs ett helt teknikteam på 15 man som hjälper till för att starta upp bilen. Det är ju ingen vanlig bil. Det är så mycket teknik och grejer, så det behövs ingenjörer som hjälper till, säger Rolf Ramestam. 

Ingen "till-jobbet-bil" alltså? 

– Haha, nä. Det är det inte riktigt. 

Därför tror också Rolf Ramestam att bilen till slut kommer att landa hos en samlare. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag