Bilden är tagen i Varberg när polisen slog till mot en bilvakt och bärgade sex bilar. Foto: POLISENBilden är tagen i Varberg när polisen slog till mot en bilvakt och bärgade sex bilar. Foto: POLISEN
Bilden är tagen i Varberg när polisen slog till mot en bilvakt och bärgade sex bilar. Foto: POLISEN
Malmöbon som toppar Kronofogdens lista över de mest skuldsatta bilmålvakterna i Sverige har sin adress till en postbox. Hit skickas bland annat de p-böter som aldrig betalas. Foto: GoogleMalmöbon som toppar Kronofogdens lista över de mest skuldsatta bilmålvakterna i Sverige har sin adress till en postbox. Hit skickas bland annat de p-böter som aldrig betalas. Foto: Google
Malmöbon som toppar Kronofogdens lista över de mest skuldsatta bilmålvakterna i Sverige har sin adress till en postbox. Hit skickas bland annat de p-böter som aldrig betalas. Foto: Google

Död bilmålvakt ägare till flera tusentals bilar

Publicerad

Mannen står som ägare till 2 800 bilar och har skulder på 22,5 miljoner kronor.

Han avled 2016, men hans bilar används fortfarande, avslöjar Sydsvenskan.

En kartläggning som tidningen gjort visar att sju av tio bilmålvakter kan knytas till Skåne.

Bilmålvakter är ett annat ord för att beskriva personer som mot svart betalning accepterar att stå som registrerade ägare till bilar de själv inte använder. Andra använder bilarna och struntar i p-böter, fordonsskatt och liknade kostnader. Skulderna landar hos bilmålvakter som inte betalar.

Tidningen har kartlagt var i Sverige de finns flest bilmålvakter, och Skåne sticker ut.

Malmöbo mest skulder

Med hjälp av statistik från sajten biluppgifter.se och Kronofogden visar tidningen att sju av de tio mest skuldsatta bilmålvakterna finns i Skåne. Malmöbon som toppar listan har en skuld kopplat till sitt bilägande som för närvarande är 56,2 miljoner kronor. Han äger 3 085 bilar.

Samma persons bilar har besiktigats 588 gånger på olika platser i Sverige.

Totalt har de tio mest skuldsatta bilmålvakterna tillsammans en skuld på 199 miljoner kronor hos Kronofogden.

Bland dem finns en man född 1958 som avled i 2016. Han var då bosatt i Göteborg och efterlämnade en skuld kopplat till bilar på 22,5 miljoner kronor. En del av hans bilar används fortfarande. De har i vart fall besiktigats.

Vill ha ny lag

Lagstiftningen har efterhand skärpts i ett försök att komma åt bilmålvakterna. Men den fungerar inte. Tanken var att kunna beslagta bilarna och sedan skulle en försäljning ge pengar till att betala av på skulderna.

– Bärgningskostnader och uppställningskostnader ska dras av först. Det blir inga utmätningsbara värden, säger kronokommissarie Lennart Nilsson till Sydsvenskan.

Hans förslag är att det införs ett förbud på bilinnehav i sex för bilmålvakter.

–  Ett bilinnehavsförbud i sex år skulle göra att det inte tillkommer nya fordonsrelaterade skulder. Och de gamla hinner preskriberas, säger han till tidningen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag