För den breda publiken är Agneta Gynning mest känd som Carolina Gynnings mamma.
Men Agneta har en internationell karriär som konstnär, hennes skulpturer har bland annat hyllats i samband med Konstbiennalen i Florens. Hennes gummiskulpturer i starka färger, ofta i en färgskala som tangerar Carolinas målningar, har blivit en hit på en rad gallerier runtom i världen.
Det är också konst från olika delar av världen – inte så mycket av Agnetas egna konstverk – som möter oss när vi kommer in i den vackra, smart disponerade 3-rumslägenheten med två balkonger. En vid köket och en som öppnar upp och ger vardagsrummet mer rymd.
Konsten dominerar och vi hinner bara snudda vid Agnetas egen konstnärliga utveckling, som tog fart för drygt 20 år sedan då hon valde att satsa mer på skulpturer än målningar, innan vi får veta att gudfadern i Gynning-klanens konsthistoria heter Lars Gynning.
Lars, som dog 2003, var en internationellt erkänd konstnär, mest känd för sin textilkonst och sina gobelänger. Han var Agnetas farbror men också hennes gudfar, på riktigt.
Farbror Lasse inspirerar
Lars Gynning, eller Lasse som Agneta säger, var den i familjen som vågade satsa på konsten. Han levde i Paris och var vän med storheter som Picasso och Klee. När Lars Gynning flyttade tillbaka till Sverige öppnade han egna Gallerie Bleu i Stockholm där han introducerade flera stora konstnärer innan de fått sitt genombrott.
– Lasse var en elegant man, alltid klädd i blått och kallad Monsieur Bleu, säger Agneta när vi tittar på ett av hans fantastiska självporträtt som hänger i ett av rummen.

– Jag valde att hänga två tavlor som betytt mycket för mig i det här rummet, säger Agneta och pekar på det lite hemliga, helt röda självporträttet av farbror Lasse, bredvid en tidig Carolina Gynning.
När Agneta som ung, inspirerad av Lars Gynning, ville söka till Konstfack sa föräldrarna bestämt nej. Flickan skulle skaffa sig en "rejäl" utbildning. Så hon blev lärare men har större delen av sitt liv jobbat som förlagsredaktör på bland annat Richters i Malmö. Tills hon en dag bestämd sig för att satsa allt på konsten. Agneta Gynning är lågmäld och framhåller sällan sitt eget konstnärskap och sina framgångar. Hon är estet ut i fingerspetsarna, precis som dottern Carolina, och givetvis Lars Gynning.
Konst från hela världen
Agnetas lägenhet är en bostadsrätt på 107 kvadratmeter med möbler och konst från olika delar av världen.
– Soffbordet är från Indien men köpt på Österlen.
På väggen i vardagsrummet hänger en rektangulär, stor tavla i rött och svart. Dekorativ och exotisk.
– Den köpte jag i Jaktarta, enda problemet var att få hem den. Men konsthandlaren skickade den till Malmö, och den kom fram, oskadd.
Svensk avskalad minimalism dominerar knappast och det är tydligt att det finns en accentfärg som går igen i hela våningen.
– Rött, det kan man knappast undgå.
Agneta Gynning har flyttat runt i Skåne. När Carolina föddes bodde hon med sin exman Max Nilsson i Helsingborg och Höganäs. Efter skilsmässan flyttade hon med barnen till Ljunghusen och därefter har hon bott på Österlen och i radhus på Djupadal i Malmö.

– Jag älskar verkligen Österlen, men den här lägenheten passar mitt liv perfekt i dag.
Ateljé i Malmö
Agneta och Carolina ställer nästan alltid ut tillsammans som 2 X Gynning. Basen för verksamheten är Studio Gynning på Limhamnsvägen i Malmö där det finns både ateljé och showroom. Agnetas glas och bronsskulpturer har sin egen stil. Det är mjuka, kvinnliga former. Men det var ändå gummit som fick konstvärlden att reagera.
– Det var som att komma ut ur garderoben när jag började jobba med gummi, materialet gav mig en kreativ frihet som jag tidigare saknat.
På sätt och vis kan man se hur mor och dotter påverkat varandra. Agnetas mer behärskade skulpturer har plösligt exploderat i färg och form, precis som Carolinas stora kvinnoporträtt i akryl.
– Jag kan också se hur Carolinas tuschteckningar från tonåren, då vi gjorde vår första gemensamma utställning, har vissa likheter med det hon gör i dag – inte så mycket färg, mer svart och brunt med text i bakgrunden.
Vilken är din favoritplats i lägenheten?
– Min schäslong, här tittar jag på film och tv, det är min myshörna. Men givetvis även köket med den lummigt gröna balkongen mot bakgården. Här kan jag sitta i lugn och ro med mitt morgonkaffe och en croissant.
Nästa steg för Agneta och Carolina är en stor utställning på Kulturen i Lund som börjar den 8 oktober. Då är det dags för mor-dotter-duon att vidga sitt koncept. För första gången visar man sin konst tillsammans med Lars Gynning, som gick bort 2003, under rubriken Gynning X 3. Cirkeln är sluten.