Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vi måste prata om hur Lund ska se ut om 100 år

Börje Hed (FNL), vice ordförande Lunds byggnadsnämnd.Foto: MARTIN OLSON
Jan Annerstedt (FNL), kommunalråd i Lund.Foto: PRESSBILD

Det byggs tunnlar som aldrig förr i hela världen och dessa säkras för framtida regn och eventuella skyfall. Varför det skulle finnas en översvämningsrisk i just Lund kräver en förklaring, skriver Börje Hed och Jan Annerstedt vid FörNyaLund i en replik till Karin Svensson Smith (MP) och järnvägsdebattören Carl-Johan Jargenius.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Järnvägslösningen för Lunds stadskärna är en förhandlingsfråga, främst mellan Lunds kommun och staten. Men Karin Svensson Smith (MP) och Carl-Johan Jargenius anser i sin replik på Kvällsposten Debatt att det ”lyckligtvis” är Trafikverkets och statligt ägda Jernhusens bedömning av ekonomi och tågtrafikens bästa som ger den optimala järnvägslösningen. Det ”lär vara den som kommer att genomföras”, skriver de.

 

Vi delar inte uppfattningen att det är Trafikverket och Jernhusen som suveränt bestämmer över hur järnvägen genom Lund ska utformas. Det vore djupt olyckligt om staten ensamt tog kommandot i en fråga som påverkar Lunds stadskärna för 100 år fram i tiden. ”Statsfinanserna” i all ära, men centrumutvecklingen i Sveriges elfte största stad med tusenårig historia är ett samhällsintresse långt viktigare. 

 

Förhandlingen om järnvägstunnel är kanske den enskilt mest betydelsefulla för Lunds kommun på flera decennier. Då gäller det att kommunen företräds av personer som värnar Lunds bästa och inte arbetar för motpartens intressen. 

 

Den påstådda översvämningsrisken är ett märkligt argument som flera gånger framförts av Karin Svensson Smith. Det byggs tunnlar som aldrig förr i hela världen och dessa säkras för framtida regn och eventuella skyfall. Varför det skulle finnas en översvämningsrisk i just Lund kräver en förklaring.

 

Övergång till mer kollektivt resande är nödvändigt. FörNyaLund anser att de ska ske genom att kollektivtrafiken görs mera attraktiv - inte genom att göra det surt för de som måste använda bil. En trivsam stadsmiljö och god tillgänglighet för kollektivtrafiken står inte i motsättning till p-platser för el-bilar i centrala lägen. Det gäller att värna om cityhandeln, kulturinstitutionerna, restaurangerna och caféerna samtidigt som arbetet för en i alla avseenden mera hållbar stadsmiljö fortsätter.

 

Lunds stadskärna med arv från medeltiden har officiell status som ”riksintresse”. Det är tack vare insatser av många enskilda Lundabor och flera generationer av ansvarskännande lokalpolitiker. Två nya järnvägsspår rakt genom stadskärnan får inte bli vår generations bidrag.

 

Börje Hed (FNL)

Vice ordförande Lunds byggnadsnämnd

 

Jan Annerstedt (FNL)

Kommunalråd i Lund