Ulf Johansson, projektledare vid SVT Live Opinion. Foto: FREDRIK HJERLING/SVT
Ulf Johansson, projektledare vid SVT Live Opinion. Foto: FREDRIK HJERLING/SVT

Vi beklagar missen i Staffanstorp

Publicerad

Vi borde ha berättat att en av männen i torsdagens avsnitt var placerad av Malmö kommun, skriver SVT Opinions projektledare Ulf Johansson.

Christian Sonesson (M), kommunstyrelseordförande i Staffanstorp, kritiserar på Kvällsposten Debatt oss på SVT Opinion Live och vår sändning från Staffanstorp där vi tog upp den kritik som riktats mot kommunens val av boende för nyanlända. De har bland annat placerats i husvagnar och ett kritiserat bed and breakfast där det bott människor som placerats av både Staffanstorps kommun och Malmö kommun. 

En av männen har blivit talesperson för de boende eftersom han pratar bra engelska. Mannen var placerad av Malmö kommun och det borde vi berättat, det var en miss som vi beklagar. 

Men faktum kvarstår att Staffanstorp har placerat personer på det kritiserade boendet. Christian Sonesson skriver också att Staffanstorp inte längre har några personer placerade på det kritiserade boendet. Det är korrekt. Både familjen som Malmö placerat och en annan familj som Staffanstorp placerat fick besked att de skulle flytta samma dag som SVT Opinion Live sände från Staffanstorp.

 

Ulf Johansson

Projektledare

SVT Opinion Live

 

LÄS MER: Varför undanhöll SVT Opinion Live fakta i sin sändning från Staffanstorp?

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag