Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vågar S i Skåne välja rätt fil?

Genom Skåne går en stor del av den svenska exporten och importen, det vi lever på respektive behöver för vårt välstånd och vår välfärd, skriver Carl Johan Sonesson, Anna Jähnke och Carina Zachau.e Foto: SHUTTERSTOCK
Carl Johan Sonesson (M), ordförande i regionstyrelsen Region Skåne. Foto: PRESSBILD
Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Skåne. Foto: PRESSBILD
Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne. Foto: JENS CHRISTIAN

Många pendlare är oroade över att trafiken och olyckorna på E6 är många. Det behövs sex filer mellan i alla fall Trelleborg och Helsingborg. Vi inbjuder härmed våra socialdemokratiska oppositionsföreträdare till att arbeta för en upprustad E6 i Skåne, skriver Moderaterna.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Moderaterna välkomnar Socialdemokraterna i Region Skåne om de vill engagera sig för större kapacitet på E6 i Skåne. I riksdagen har samma parti nämligen valt rätt fil, men i regionen talar S inte ur skägget.

 

Vi moderata regionföreträdare inbjuder våra socialdemokratiska oppositionsföreträdare till att arbeta för en upprustad E6. Vad säger ni Henrik Fritzon, Yvonne Augustin och Andreas Schönström, vice ordföranden i regionstyrelsen, regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden?

 

Att E6 och flera andra vägsträckor i Skåne är överbelastade blir för var dag allt tydligare. Många pendlare är allvarligt oroade över trafiken och olyckorna är många, dessbättre främst mindre kollisioner. Men trängseln är besvärande, och det blir inte bättre av att även de skånska järnvägarna i princip är fulla.

 

Genom Skåne går också en stor del av den svenska exporten och importen, det vi lever på respektive behöver för vårt välstånd och vår välfärd. En del går på järnväg, men tiotusentals lastbilar passerar också genom landskapet. Enligt Trafikverkets statistik passerar dagligen cirka 50 000 fordon E6 i höjd med Löddeköpinge. En femtedel av dessa är lastbilar. Det skulle verkligen behövas ett Skånepaket för de skånska kommunikationerna.

 

En del av lösningen handlar om E6. Det behövs helt enkelt mer kapacitet: Sex filer från Trelleborg/Vellinge till åtminstone Helsingborg. Men mycket kan samtidigt åstadkommas med intelligent trafikstyrning med information, variabel hastighet och omkörningsförbud för tung trafik. Ekonomiskt är detta ingen stor satsning alls, för en kostnad långt under de två nya järnvägsspåren mellan Malmö och Lund skulle hela E6 kunna få sex filer. Det är därför ingenting som strider mot ambitionen att flytta mer frakt och persontransporter till järnväg – tvärtom går upprustning av både järnväg och väg hand i hand.

 

Moderaterna och alliansen drev dessa frågor i landstingsvalet till Region Skåne, vilket säkert var en av anledningarna till att vi fick förtroendet att styra regionen. Den förra regionledningen bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet hade svårt att driva frågan om E6 trots att alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna drev igenom sin linje i regionfullmäktige.

 

Efter valet har en del förbättringar och utbyggnader påbörjats eller blivit klara. Trafikinformationen blir bättre och omkörningsförbud för lastbilar har utvidgats. En ny fyrfilig utfartsväg från Lund är klar, fler insatser vid påfarter planeras. Samtidigt förbereder man längre sträckor med fler körfält, dels mellan Vellinge och Malmö, dels norr om Malmö vid Alnarp. Det är rätt riktning på besluten, men det går för långsamt.

 

Trafikverket har vissa möjligheter att satsa på sådana upprustningar. För att verkligen fullborda arbetet skulle E6 behöva komma med i kommande infrastrukturproposition och i den nationella plan som denna resulterar i. Europavägarna är egentligen ett statligt ansvar, men Region Skåne vill ta ett ansvar för att trycka på för en snar utbyggnad.

 

Nu får vi ett välbehövligt eldunderstöd från skånska socialdemokrater i riksdagen: Niklas Karlsson från Landskrona, som även är ordförande för Socialdemokraterna i Skåne samt Per-Arne Håkansson från Helsingborg. De pekar på problemen i västra Skåne och vill att riksdagen beslutar att stöta på regeringen för att i infrastrukturplaneringen se över förutsättningarna att bygga ut E6 genom Skåne till en trefilig motorväg på fler avsnitt.

 

Det är ett välkommet stöd. Det är visserligen inte ovanligt att det finns en bred enighet mellan de flesta partier om viktiga infrastruktursatsningar i Skåne: Öresundsbron, Citytunneln, järnvägsutbyggnaden och upprustningen av E22 är exempel på detta. Men just E6 har det varit trögare att komma till skott med. 

 

Socialdemokraterna är välkomna att växla upp sitt engagemang.

 

Carl Johan Sonesson (M)

Ordförande i regionstyrelsen Region Skåne

 

Anna Jähnke (M)

Ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Skåne

 

Carina Zachau (M) 

Ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne