Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vad har gått snett med Skånetrafiken?

Det har inte bara blivit krångligare för många resenärer utan också för dyrt att åka buss och tåg i Skåne, skriver trafikjournalisten Jan Du Rietz.Foto: JENS CHRISTIAN
Jan Du Rietz, trafikjournalist.Foto: PRESSBILD

Att avskaffa det populära Jojo-kortet med ett nytt krångligt system som inte gynnar resenärer tyder på allvarliga problem vid Skånetrafiken. För ett par hundra miljoner kronor tycks Skånetrafikens ansvariga ha satt i gång en IT-lekstuga, skriver trafikjournalisten Jan Du Rietz.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Nu säger många resenärer hejdå till Skånetrafiken eftersom regiontrafiken den 14 december sade ”hejdå” till det enkla, praktiska och populära Jojo-kortet med rabatter. Samtidigt infördes en kraftig höjning av biljettpriserna. Det krångliga nya systemet och det pågående inköpet av för dyra dubbeldäckartåg med för liten kapacitet tyder på allvarliga problem hos Skånetrafiken. 

 

Problemen med olika pris för lika långa sträckor som till exempel Vinslöv – Hässleholm och Tyringe – Hässleholm är också svårförklarligt. 

 

”Det finns inga fasta zoner i vårt nya biljettsystem. Zonen skapas automatiskt när du anger vilken hållplats du vill resa till och från. Det finns tre olika zoner: liten, mellan och stor.” 

 

Ovanstående beskrivning kommer från Skånetrafikens broschyr med information om nya biljettsystemet inför den 14 december. Men någonting i nya systemet har gått fel och en förvirrande förklaring kan hittas på regiontrafikens hemsida: Liten zon kan vara både liten och stor beroende på var i Skåne man reser!

 

För ett par hundra miljoner kronor tycks Skånetrafikens ansvariga ha satt i gång en IT-lekstuga. Det är ett skolexempel på hur skattepengar kan ödslas på något onödigt som dessutom kan leda till sämre ekonomi, vilket i sin tur kan leda till neddragningar av buss- och tågturer. För att inte tala om förlorad goodwill gentemot passagerarna. 

 

Det har inte bara blivit krångligare för många resenärer utan också för dyrt att åka buss och tåg i Skåne. Allt bränslesnålare bilar är nu ofta mycket billigare även om bara en person skall resa.

 

Men det är inte bara det nya biljettsystemet som är problematiskt. Skånetrafikens ledning och ansvariga politiker genomför nu ett miljardköp av dubbeldäckartåg för att öka kapaciteten Helsingborg – Malmö – Köpenhamn. Men dubbeldäckade motorvagnståg är mycket trånga och detta inte minst för bagage. De har inte heller fler sittplatser än många vanliga motorvagnar eller personvagnar.

 

Den för Skånetrafiken aktuella dubbeldäckaren Stadler Dosto har fått sin kaross breddad med 12 centimeter från originalversionens smala 2,80 meter. Detta för att utnyttja den svenska lastprofilen som är bredare än den kontinentala. Pinsamt nog är det några centimeter smalare än SJ:s ökända trånga dubbeldäckare. Dosto får tydligen i snitt drygt 80 sittplatser per vagn räknat på 333 sittplatser totalt och fyra vagnar. Detta är alltså inte bättre kapacitet än med andra tågtyper och riktigt dålig kapacitet jämfört med vanliga dubbeldäckade personvagnar.

 

Vill Skånetrafiken öka kapaciteten märkbart finns egentligen bara ett sätt och det är att sätta in dubbeldäckade personvagnar och lok. Att leasa sådana vanliga standardtåg går dessutom snabbt och är billigare både på kort och på lång sikt. En tysk dubbeldäckad personvagn (DBpza) har hela 132 sittplatser och används bland annat i Metronom-tågen i norra Tyskland. 

 

Eftersom loken vid stationsstopp kan stå utanför perrongen, kan perronglängden utnyttjas maximalt. Om tre stycken ihopkopplade Öresundståg med knappt 600 riktiga sittplatser ryms på Triangelns station i Malmö så ryms nio stycken tyska dubbeldäckade personvagnar och de kan ha mellan 900 och knappt 1 200 sittplatser beroende på hur mycket plats som behöver göras för rullstolar, barnvagnar, cyklar och stort bagage. Ett dragande och ett påskjutande lok får då stå utanför perrongen på Triangelns station. 

 

Det är uppenbarligen dags för ansvariga politiker att undersöka vad som gått snett i Skånetrafikens organisation och hur miljardrullningen med skattemedel skall kunna stoppas.

 

Jan Du Rietz

Trafikjournalist