Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Utbildningsministern måste se hur S misslyckats i Malmö

Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot för Malmö och ledamot i utbildningsutskottet.Foto: ANNA W THORBJORNSSON
Anton Sauer (C), 2:e vice ordförande gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Malmö.
Joacim Ahlqvist (C), ledamot i grundskolenämnden i Malmö.Foto: PRESSBILD

Vi som har varit aktiva i skolpolitiken i Malmö har sett styret har negligerat problemen i årtionden, skriver centerpartisterna Niels Paarup-Petersen, Anton Sauer och Joacim Ahlqvist i Malmö. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. ”En bra skola är nyckeln till Sveriges välstånd och individens frigörelse – en dålig befäster fattigdom och ärvda ojämlikheter.” Med den utgångspunkt lyfter utbildningsminister Anna Ekström (S) och Malmös starka kvinna Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) fram Malmös skolpolitik som en förebild på Aftonbladet Debatt. Vi håller från Centerpartiet helt med om skolans avgörande funktion. Men vi förstår inte hur Stjernfeldt Jammeh har lyckats föra vår annars kloka utbildningsminister bakom ljuset så att hon går med på att sätta sitt namn under en artikel som framhäver Malmö som ett positivt exempel för skolsverige att följa.

För Malmö har en oerhört ojämlik skola. 5 000 barn har de senaste 10 åren gått ut skolan i Malmö utan att ha tillräckligt bra betyg för att kunna komma in på gymnasiet. I årets budget lägger Socialdemokraterna i Malmö ett stort sparbeting på skolan. Det gjorde de också förra året. År efter år har styret skyllt alla misslyckanden i skolan på befolkningen och aldrig sett sitt eget ansvar – trots att andra kommuner med svårare förutsättningar befolkningsmässigt har klarat sig bättre.

Är det vad Anna Ekström ser som en bra skolkommun och ett positivt exempel? Vi i Centerpartiet tror inte det.

För oss är det i alla fall inget annat än ett svek mot barnen och deras möjligheter att forma sina egna liv när socialdemokratin efter årtionden i spetsen för Malmö fortsätter lägga mer fokus på att skapa bra berättelser om sig själv än att skapa bra skolor för barnen. 

Den socialdemokratiska skolpolitiken i Malmö har byggt fast utanförskapet generation efter generation. Därför uteblir integrationen. Därför har Malmö år efter år Sveriges högsta arbetslöshet. Därför är det så lätt för gängen att rekrytera. För det är i de mest utsatta områden som skolresultaten är som lägst. Det är också där resurserna behöver vara störst. Om det är vi och Socialdemokraterna överens. Skillnaden är bara att S i Malmö skär ner på skolpengen medan vi från Centerpartiets sida adderar 100 miljoner kronor.

Vi som har varit aktiva i skolpolitiken i Malmö har sett styret har negligerat problemen i årtionden och ser att de fortfarande inte lyckas skapa någon större förändring. Ja årets betyg var högre än tidigare. Att betygen och behörigheten ökar det året barnen, på grund av Covid-19, har gått som minst i skolan bör hos en seriös skolhuvudman leda till fler frågetecken än jubelscener. Men inte i Malmö. Där blir det glada pressmeddelanden om förbättrade resultat. Att Malmö ligger långt under resten av Sverige, även när man tar bort nyanlända ur statistiken, sägs det så klart inget om. 

Men även om vi anser att Malmös styre har det största ansvaret för de många skolmisslyckanden i Malmö är staten inte utan skuld. När Skolinspektionen har varit på besök på Malmöskolor där så lite som en tredjedel av barnen fått behörighet till gymnasiet – då har det inte funnits någon kritik av de låga resultaten. Bara 1 av 3 barn lyckas och det blir grönt på alla fronter i rapporterna. Det är helt och alldeles oacceptabelt.

Därför har vi i Centerpartiet föreslagit att bristande skolresultat faktiskt ska vara en formell brist i Skolinspektionens granskningar. Men Socialdemokraterna säger nej. Vi ska tydligen inte se på resultaten i skol-Sverige, men bara på om processerna ser bra ut på papperet. 

Vi hyser stor respekt för Anna Ekström som utbildningsminister. Inte för att vi alltid är överens men för att vi alltid uppfattar att hon med kraft arbetar för skolans och elevernas bästa utifrån sin övertygelse. Vi hoppas därför också att Ekström i framtiden vågar se de problem som Socialdemokraterna har skapat i Malmös skolor. För hennes partikamrater i Malmö gör det inte.

 

Niels Paarup-Petersen (C)

Riksdagsledamot för Malmö och ledamot i utbildningsutskottet

 

Anton Sauer (C)

2:e vice ordförande gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Malmö

 

Joacim Ahlqvist (C)

Ledamot i grundskolenämnden i Malmö