Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trafikverket verkar helt glömt bort Skånebanan

Region Skåne och skåningarna måste kunna lita på den ansvariga myndigheten Trafikverket och att utlovade åtgärder blir av, skriver Carina Zachau (M), Anna Jähnke (M), Ronny Sandberg (S) och Pierre Månsson (L).
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Carina Zachau (M), ordförande Kollektivtrafiknämnden Region Skåne.
Foto: PRESSBILD
Anna Jähnke (M), ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Skåne.
Foto: PRESSBILD
Ronny Sandberg (S), ordförande Familjen Helsingborgs kollektivtrafikutskott.
Foto: MICHAEL SVENSSON / PRESSBILD
Pierre Månsson (L), ordförande Skåne Nordost.
Foto: MARTIN CEIJE HEGARDT

Trots att 160 miljoner kronor avsattes mellan 2004-2015 väntar skåningarna fortfarande på kapacitetshöjningar på Skånebanan. Det har orsakat rejäla problem. Trafikverket måste ge på besked om eller när vi ska kunna köra snabbare tåg på Skånebanan, skriver Carina Zachau (M), Anna Jähnke (M), Ronny Sandberg (S) och Pierre Månsson (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Skånebanan, som sträcker sig mellan Helsingborg och Kristianstad via Hässleholm är en viktig bana för persontrafik och godstrafik. Hässleholm fungerar som en viktig knutpunkt för vidare resande med tåg i Skåne och Sverige. Skåne med sin flerkärniga struktur behöver ett fungerande tågsystem till, från och mellan våra olika hörn och där spelar Skånebanan en viktig roll. En fungerande tågtrafik är avgörande för vår arbetsmarknad och för att vi tillsammans ska kunna ta ansvar för klimatet. 

I Trafikverkets plan för 2004-2015 utlovades kapacitetshöjande åtgärder på Skånebanan. Hastigheten skulle höjas till 160 kilometer i timmen och 160 miljoner avsattes för arbetet. Åtgärden pekades dessutom ut som prioriterad i Trafikverkets egen kapacitetsutredning. För att få ut maximal nytta för resenärerna av den utlovade hastighetshöjningen investerade Region Skåne, genom Skånetrafiken, i lokala åtgärder i Tyringe, Kvidinge och Bjuv. 

Under åren 2011, 2012, 2013 och 2015 stängdes Skånebanan för att Trafikverkets åtgärder skulle genomföras, i vissa fall upp till 6 månader. Under de perioder som banan var avstängd bekostade Skånetrafiken ersättningstrafik, som under bara ett år uppgick till 20 miljoner kronor. Resenärerna drabbades hårt av en längre restid och en krångligare resväg. De allra flesta kan nog leva med att det är stökigt och krångligt en tid om det blir bättre sen, men de planerade åtgärderna och hastighetshöjningen uteblev. Resenärer och skattebetalare drabbades i onödan eftersom tågen hade kunnat köras som vanligt. Vad de 160 miljonerna användes till kan bara Trafikverket svara på.

2015 begärde Skånetrafiken en ny tidplan och fick beskedet att åtgärderna skulle vara färdiga 2020. I slutet av 2019 kom dock ett nytt besked om att det inte skulle bli av. Sedan dess väntar vi fortfarande på besked om eller när vi ska kunna köra snabbare tåg på Skånebanan. När vi frågar olika personer på Trafikverket får vi olika svar. Det håller inte. 

Som om det inte räckte med uteblivna åtgärder har Trafikverket fattat ytterligare ett beslut som försämrar möjligheten att resa med tåg på Skånebanan. I den årliga kapacitetstilldelningen, där Trafikverket meddelar vem som får köra tåg samt var och när tågen får köras, meddelas att Kvidinge inte längre får halvtimmestrafik med Pågatågen. Bakgrunden till detta uppges vara bristande punktlighet, vilket är mycket märkligt eftersom punktligheten faktiskt är bättre än någonsin. Skånetrafiken har tillsammans med trafikoperatören Arriva arbetat intensivt med att förbättra punktligheten och det har gett resultat. Många som bor i Kvidinge är beroende av att tågen stannar där för att kunna pendla till arbete och studier, men många måste nu planera om sin vardag. Vi står på pendlarnas sida och frågar oss vilken ort som står näst på tur att bli av med tågtrafik.

Från Skånes sida behöver vi ofta påtala och förklara för staten hur viktig vår infrastruktur är för hela landet. På våra banor rullar import och export som knyter ihop Sverige med resten av världen. Arbetstillfällen finns i hela länet och inte bara i en större stad. Här är det dessutom fullt naturligt att bo i ett land och arbeta i ett annat land med bara 30 minuters tågresa till jobbet. Trots detta nedprioriteras Skåne allt för ofta när det gäller investeringar och underhåll av infrastruktur. Vi kan tyvärr konstatera att Trafikverket återigen har misslyckats med att leverera det vi har lovats och behöver. Fina tabeller räcker inte för att Skåne ska få en robust trafik.

Det vi begär är egentligen ingen stor sak, men konsekvenserna när vi inte får det är förödande. Vi måste kunna lita på den ansvariga myndigheten och att utlovade åtgärder blir av, inte minst när vi avsätter stora resurser för att trafiken ska fungera så bra som möjligt när åtgärderna är på plats. Oavsett om man företräder en kommun, regionen eller staten arbetar man i en förtroendebransch och hanterar skattebetalarnas pengar. Då krävs en fungerande dialog och att kostnadsdrivande löften faktiskt hålls. 


Carina Zachau (M)

Ordförande Kollektivtrafiknämnden Region Skåne


Anna Jähnke (M)

Ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Skåne


Ronny Sandberg (S)

Ordförande Familjen Helsingborgs kollektivtrafikutskott


Pierre Månsson (L)

Ordförande Skåne Nordost