Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trafikverket och regeringen måste komma upp på banan

Trafikverket måste planera sitt underhållsarbete på ett sätt som innebär att reparationer inte måste göras akut med sämsta tänkbara timing, skriver Carina Zachau (M), Lars Hansson (C), Karl Philip Nilsson (L) och Simon Diaz (KD).
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Foto: PRESSBILD
Lars Hansson (C), förste vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Foto: PRESSBILD
Karl Philip Nilsson (L), ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Foto: PRESSBILD
Simon Diaz (KD), ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Foto: PRESSBILD

Trafikverket bestämde nyligen hastigt och olustigt att sänka hastigheten på spåren mellan Lund och Helsingborg. Det har skapat mycket stora problem för resenärerna. Vi kräver att staten, som ansvarar för underhållet av statliga järnvägar, tar sitt ansvar, skriver alliansen i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Torsdagen den 3 december fick vi besked om att Trafikverket beslutat att sänka hastigheten på spåren mellan Lund och Helsingborg. På en 7 kilometer lång del av Västkustbanan hade över 80 brister identifierats. Brister som anses vara så allvarliga att det skulle vara farligt att köra den ordinarie tågtrafiken i ordinarie hastighet. Innan beskedet från Trafikverket kom körde vi såväl Öresundståg som Pågatåg för fullt, upp till en hastighet på 180 kilometer i timmen. Nu får vi inte köra tåg snabbare än 70 kilometer i timmen. Det innebär att tågtrafiken mellan Lund och Helsingborg närmast är obefintlig – mitt i en pandemi och med stundande julhelger.

Detta kan jämföras med stängningen av trafiken mellan Malmö och Lund som ägde rum under 6 dygn i augusti. Då fick Skånetrafiken en framförhållning på två år för att planera lämplig ersättningstrafik och bussar hyrdes in från hela landet. Nu har Trafikverket satt Skånetrafiken och de skånska pendlarna i en akut situation som i princip måste lösas på en dag och problemen väntas bestå betydligt längre än 6 dygn.

Många skåningar följer myndigheternas rekommendationer och avstår från att resa med kollektivtrafiken under pandemin. Det finns dock många som fortsatt måste resa kollektivt för att ta sig till och från sitt arbete, till exempel i sjukvården. Vi vet att Skånetrafiken gör allt de kan för att det ska finnas lämplig ersättningstrafik som resenärerna får rätt information om, som går i tid och som är tillräckligt omfattande för att undvika trängsel.

Men denna situation visar med all önskvärd tydlighet att vi har problem med underhållet av de skånska järnvägarna och att detta inte duger. Vi är politiskt ansvariga för att den skånska kollektivtrafiken ska utvecklas, planeras och upphandlas. Vi kräver att staten, som ansvarar för underhållet av statliga järnvägar, också tar sitt ansvar. Regeringen måste komma upp på banan och se till att rimliga resurser avsätts. Trafikverket måste planera sitt underhållsarbete på ett sätt som innebär att reparationer inte måste göras akut med sämsta tänkbara timing

Skåne är ständigt nedprioriterat när det gäller satsningar på ny infrastruktur och underhåll av den befintliga. I den nationella infrastrukturplanen som beslutas av regeringen kommer bara 7,1 procent av satsningarna Skåne till del. Samtidigt bor drygt 13 procent av landets befolkning här. Öresundsregionen är en av Europas största och kraftigast växande arbetsmarknadsregioner där det dessutom fraktas en stor andel av svensk import och export. Den skånska infrastrukturen är därför en nationell angelägenhet.

Konsultföretaget WSP analyserade 2019, på uppdrag av Skånetrafiken, de trafikpåverkande fel som drabbar kollektivtrafiken, det vill säga spår, växlar och annat som regionen inte har kontroll över. Genom en jämförelse över tid kunde WSP konstatera att den skånska tågtrafiken drabbats av kraftiga försämringar på grund av brister i infrastrukturen. När antalet förseningsminuter på grund av trafikpåverkande fel minskade i såväl Stockholm som Göteborg så ökade de i Skåne. Det vi begär är egentligen inte så mycket, vi vill bara få samma förutsättningar att bedriva en fungerande kollektivtrafik som övriga storstadsregioner har och att staten ska förstå betydelsen av vår infrastruktur. 

2019 reste närmre 18 000 personer per dag med tåg mellan Lund och Helsingborg, det gör Västkustbanan till en av tågsträckorna i hela Europa med flest resenärer. Situationen som de skånska pendlarna nu står inför kan liknas vid att man plötsligt sätter hastigheten till 30 kilometer i timmen på E6 eller att vi skulle gå från motorväg till en smal grusväg. Det är inte första gången i år vi får problem med infrastrukturen, bland annat har en avstängning med alldeles för kort varsel redan drabbat Helsingborg. Även om färre reser under pandemin är det uppenbart att det som händer just nu får konsekvenser för många. Vi vet inte hur länge de som pendlar på sträckan kommer att vara drabbade eller om liknande fel finns på andra delar av järnvägarna i Skåne. Det kan bara Trafikverket svara på. Vi står på de skånska pendlarnas sida. 


Carina Zachau (M)

Ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd


Lars Hansson (C)

Förste vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd


Karl Philip Nilsson (L)

Ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd


Simon Diaz (KD)

Ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd