Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Timbro missar helt i flygplatsfrågan

Peter Larsson, Vd Svenska regionala flygplatser.
Foto: PRESSBILD

Varför vill Timbro gynna ett stort statligt flygplatsbolag i Stockholm på bekostnad av mindre, regionala flygplatser, skriver Svenska regionala flygplatsers Vd i en replik till Erik Fahlström och Caspian Rehbinder.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Timbros Caspian Rehbinder och Erik Fahlström replikerar på nytt här på Kvällsposten Debatt och vidhåller det meningslösa i att ha kvar regionala flygplatser, likt Kristianstad flygplats. Detta därför var och en av dem inte går med vinst. Av deras argumentation att döma leds man tro att de inte förstått eller kanske insett frågans verkliga innebörd.

Jag har bemött dem om systemfelet som finns. Små flygplatser har var och en inte passagerarunderlag att själva gå med vinst. Men de medverkar med flyg till de nationella naven Arlanda och Bromma vilket skapar stora vinster för det statliga flygplatsbolaget Swedavia. Problemet för Sveriges modell, som andra länder inte har, är att vinsterna stannar i det statliga bolaget. I andra länder fördelas dessa vinster mellan alla flygplatser och det blir totalt ändå ett överskott. 

Det Timbro-författarna tycks missa helt, är att det inte handlar om några skattepengar. De vinster våra flygplatser medverkar till är kommersiella intäkter från alla passagerare som flyger. Dessa pengar använder sedan flygbolagen till att betala för sig när de landar på Arlanda eller Bromma. Eftersom nästan alla inrikesflygningar går dit, stannar också intäkterna i dessa statliga flygplatsers fickor. 

Timbroförfattarna hänvisar till Trafikanalys men återger bara delar av vad som utretts. 

Trafikanalys konstaterar, liksom Trafikverket, i olika utredningar att flygplats-Sverige går med vinst, men det är bara de statliga flygplatserna som får del av dessa vinster.    

Som jag replikerat tidigare sitter nu regeringen med en flygplatsöversyn som har just denna problematik som sitt fokus. Vi tycker frågan dröjer men regeringen förstår i vart fall problemställningen. Likaså tar frågan upp tid för riksdagens olika partier, där flera agerat för att regeringen ska komma till beslut.  

Vad gäller flygplatsernas samhällsnytta, är det värt notera att regeringen på torsdagen förlängde beslutet att Kristianstad-Österlen Airport och 15 andra regionala flygplatser ska kvarstå som beredskapsflygplatser för att stötta vården under pandemin. 

Läsarna uppfattar säkert detta som svåra frågor att hänga med i. Men just därför är det viktigt för den som argumenterar och påstår saker, att man återger sakförhållanden som de är. Varken jag eller våra flygplatser ”trixar med siffrorna” som Timbro beskyller oss för. Vår vädjan att föra samtal direkt och gärna utbilda Timbroförfattarna om det behövs, det erbjudandet kvarstår. Läsarna förtjänar korrekt beskrivning av hur luftfarten fungerar och hur den skulle kunna fungera bättre. 


Peter Larsson

Vd Svenska regionala flygplatser