Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tidsvinst med digitaliserad vård

Region Skåne är i full gång med att rulla ut flera digitala projekt för att öka tillgängligheten och kapa köerna, skriver Birte Sandberg (C) och Caroline Hedenström (M). Foto: SHUTTERSTOCK
Birte Sandberg (C), regionråd och primärvårdsnämndens ordförande Region Skåne. Foto: PRESSBILD
Caroline Hedenström 1:e vice ordförande primärvårdsnämnden Region Skåne (M) Foto: PRESSBILD

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

För några år sedan gjorde en svensk morgontidning en konkurrensanalys. Resultatet: Det främsta hotet var varken andra morgontidningar eller morgon-TV. I stället var det tiden. Folk kände helt enkelt att de inte hade tid att slå sig till ro vid frukostbordet, hälla upp en kopp kaffe, äta en smörgås och läsa tidningen.

 

Tid, eller rättare sagt tidsvinster, har blivit vårt samhälles hårdvaluta. Det gäller även för vården.

 

I tisdags presenterades en statlig utredning med den något mindre bästsäljande titeln ”Digifysiskt vårdval – tillgänglig vård baserad på behov och kontinuitet”. Den innehåller förslag på hur primärvården, alltså bland annat vårdcentralerna, ska kunna bli bättre. Vi håller inte med om allt i utredningen, men vi vill lyfta fram vissa punkter som är särskilt intressant ur ett skånskt perspektiv.

 

För det första konstaterar man att ”primärvården är underfinansierad”. Det håller vi fullständigt med om. Det är därför som vi i Allians för Skåne har lovat en miljard kronor extra till den skånska primärvården under den här mandatperioden. Vi har redan hunnit tillföra 621 miljoner kronor av denna miljard.

 

För det andra betonar utredningen att tillgängligheten måste bli bättre och för det tredje att digitaliseringen medför stora möjligheter. Man talar om ”digifysisk vård”, alltså en vård som kombinerar digitala möten med fysiska möten. Det är ljuv musik i våra öron.

 

Primärvården i Region Skåne är nämligen i full gång med att rulla ut flera digitala projekt för att öka tillgängligheten, kapa köerna och låta personalen få mer tid att göra det som de är bäst på: att vårda människor.

 

För bara några veckor sedan presenterades till exempel ett unikt digitalt verktyg som grundas på AI-teknik, det vill säga artificiell intelligens.

 

När man besöker vårdcentralen, får man på en läsplatta själv fylla i vad man upplever för problem. En dator analyserar svaren, och man får omedelbart veta hur länge det dröjer innan man får träffa en sjuksköterska eller läkare. Dessa tar del av den redan ifyllda informationen och slipper ägna större delen av mötet att fråga standardfrågor och fylla i blanketter. I stället kan personalen ägna sig åt patienten.

 

Det nya digitala verktyget lyckas med att kapa köer och korta väntetider, det är mer patientsäkert (risken för missförstånd minskar) och kan dessutom förbättra arbetsmiljön genom minskad administration.

 

Visst sparar både besökaren och personalen tid så som verktyget ser ut i dag. Den riktiga tidsvinsten uppstår dock när man kan använda det hemifrån - när du i stället för att behöva gå till vårdcentralen och använda deras läsplatta, kan fylla i uppgifterna på din egen smarta mobil eller läsplattan hemma. Därefter får veta när du får en tid på vårdcentralen. En dröm, inte bara för stressade småbarnsföräldrar med gråtande barn som har ont.

 

Tekniken är redan förberedd, av naturliga skäl avvaktar man dock resultaten på de sju vårdcentraler runtom i Skåne som ingår i testet. Men inom förhoppningsvis en ganska snar framtid, kommer skånska patienter att kunna ”checka in” på sin vårdcentral redan i förväg, precis som de kan göra när de ska ut och resa.

 

Kombinationen av fysiska och digitala möten och mötesplatser är inget nytt. Tvärtom. Inom näringslivet ser vi hur allt fler företag eftersträvar båda världarna. IKEA har traditionellt dominerat genom sina fysiska varuhus men den nya tillväxten har bolaget hittat genom nya erbjudanden på nätet. Förra veckan rapporterades att möbeljättens näthandel ökat med 40 procent för andra året i rad. Samtidigt har amerikanska Amazon, en från början renodlad näthandel, börjat etablera fysiska varuhus.

 

Det är denna lärdom som vi även inom vården måsta ta till oss. Genom att finnas nära människor, både fysiskt men också digitalt, kan vi hjälpa människor att spara tid. Och tid är, som sagt, vårt samhälles hårdvaluta.

 

Fler exempel på Primärvården Skånes digitala satsningar kommer att presenteras inom kort. Nu vet du var du läste det först.

 

Birte Sandberg (C)

Regionråd och primärvårdsnämndens ordförande Region Skåne

 

Caroline Hedenström (M)

1:e vice ordförande primärvårdsnämnden Region Skåne