Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Symboler för kvinnoförtryck ska inte finnas i skolmiljöer

Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö.Foto: PETER KROON
Nima Gholam Ali Pour (SD), gruppledare Grundskolenämnden.Foto: TOMAZ LUNDSTEDT
Foto: JENS CHRISTIAN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Vi vill ha ett slöjförbud i Malmös skolor eftersom den muslimska slöjan representerar kvinnoförtryck och könsapartheid i muslimska länder, skriver SD-politikerna Magnus Olsson och Nima Gholam Ali Pour.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Anton Sauer (C) kritiserar vår motion om slöjförbud i grundskolan och förskolan, och menar att ett sådant slöjförbud inte motverkar hedersproblematiken i Malmö. De som arbetar med hedersförtryck stöder inte Sauers påstående. 

 

Maria Rashidi, ordförande för Kvinnors rätt och Sara Mohammad, ordförande för Glöm aldrig Pela och Fadime, skrev i december en gemensam debattartikel att slöjan signalerar kyskhetsetiken som kan kopplas till döttrars ansvar för familjens heder. Dessa organisationer har en lång erfarenhet av att arbeta mot hedersförtryck och deras bedömning är att slöjan måste hållas utanför skolan för att motverka hedersförtryck.

 

Anton Sauer (C) skriver på ett svepande sätt om ”religiösa symboler”. Sverigedemokraternas motion handlar inte om religiösa symboler utan det handlar om att förbjuda den muslimska slöjan i förskolan och grundskolan. Vi vill ha ett sådant förbud eftersom den muslimska slöjan representerar kvinnoförtryck och könsapartheid i muslimska länder. Vi tror inte att de värderingar som den muslimska slöjan representerar ändras vid den svenska gränsen. Nalin Pekgul skriver i en krönika i nyhetsmagasinet Fokus att ”numera betraktas inte kvinnor som fullvärdiga muslimer i Tensta om de inte bär sjal”. Den muslimska slöjan har samma innebörd i Sverige som den har i länder i Mellanöstern. 

 

Den studie som Sauer (C) lyfter fram är intressant och viktigt att beakta för de kommuner som inför slöjförbud i utbildningsväsendet. Det är viktigt att alla barn fortsätter gå i skolan och inte distanserar sig från det svenska samhället. Slöjförbud måste införas, precis som alla andra ordningsregler i skolan, genom dialog med eleverna, genom samtal med föräldrarna och inom Skollagens ramar. Däremot är det inte ett alternativ för oss sverigedemokrater att låta en symbol för kvinnoförtryck och ett verktyg för hedersförtryck bäras i svenska skolor. 

 

Europadomstolen har gång på gång slagit fast att slöjförbud inte diskriminerar eller bryter mot någon lagstiftning. Frågan är var övriga politiker står i denna fråga? Är de beredda att en gång för alla förbjuda den muslimska slöjan i skolan och låta skolan verka för jämställdhet, eller ska skolan fortsätta legitimera och reproducera alla de unkna värderingar som slöjan bär med sig. Det är beklagligt att Centerpartiet inte vill ge barnen ett andrum från slöjan när de befinner sig i skolan. 

 

Magnus Olsson (SD)

Oppositionsråd i Malmö

 

Nima Gholam Ali Pour (SD)

Gruppledare Grundskolenämnden