Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Storstadsavtalet bra för Malmö

Niels Paarup-Petersen (C), gruppledare i Malmö.Foto: PRESSBILD
Martin Molin, Centerpartiet i Malmö.Foto: PRESSBILD
Adnan Bibic, Centerpartiet i Malmö.Foto: PRESSBILD

Tack vare alliansen är Storstadsavtalet som i dag debatteras i Malmö fullmäktige på väg att bli en realitet, skriver centerpartisterna Niels Paarup-Petersen, Martin Molin och Adnan Bibic.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I dag är det kommunfullmäktige i Malmö. Det viktigaste beslut på dagordningen är storstadsavtalet. Med storstadsavtalet tar Malmö ett avgörande steg på vägen mot att bli en hållbar stad med elektrifierad busstrafik, fler cykelvägar och mer hållbart byggande i hela Malmö. 

 

Storstadsavtalet är en konsekvens av att alliansregeringen 2014 initierade Sverigebygget som skulle bygga ihop Sverige med höghastighetståg och samtidigt ge förutsättningar för fler bostäder. Den nuvarande rödgröna regeringen fortsatte alliansens långsiktiga arbete med investeringar i jobb, bostäder, kollektivtrafik, järnvägar och vägar - men bytte namn till Sverigeförhandlingarna. Men det viktiga är så klart inte namnet. Det viktiga är att Malmö nu får 27 kilometer ny cykelväg, 8 elektrifierade busslinjer och tågtrafik på Malmöpendeln som binder ihop Hyllie, Rosengård och Centralen samt hållplatser däremellan. 

 

Med utvecklingen av kollektivtrafiken och cykelvägarna i Malmö kan vi som stad ta ännu ett steg mot en långsiktigt hållbar trafiksituation.

 

Malmö ska vara en cykelstad i världsklass. För att cykeln skall vara ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen krävs förbättringar för cyklisterna. Därför är det bra att det nu blir fler direkta cykelvägar, framför allt på de sträckor där cyklister i dag tvingas cykla i kanten av vägen. Centerpartiet vill i framtiden utöka antalet cykelparkeringar. Det gäller inte minst inhägnade, övervakade cykelparkeringar, där olika typer av cyklar får plats, liknande de som finns vid Malmö C och Triangeln. 

 

Centerpartiet har tillsammans med alliansen i Malmö och Region Skåne arbetat för att sprida ut kollektivtrafiksatsningarna på hela Malmö. Fler busslinjer blir trafikerade av Malmöexpressen och stadsbussarna elektrifieras för ett bättre klimat och en bättre stadsmiljö.

 

Att linje 4 blir superbuss möjliggör att de som under de kommande åren flyttar till Limhamn i större utsträckning kan åka kollektivt. Linje 8 och 2 med tillhörande bostadsbygge skapar förutsättningar för Lindängen med omnejd att utvecklas positivt till fördel för både nuvarande och framtida invånare i området.

 

Med avtalet har Malmö tagit på sig att bygga fler än 26 000 bostäder i anslutning till de nya och utvecklade kollektivtrafikstråken. Att bygga fler och bättre bostäder är avgörande för Malmö som växande stad. För Centerpartiet är det en självklarhet att vi ska utveckla staden för fler invånare och samtidigt för en hållbar framtid. I Centerpartiets vision för Malmö bygger vi för människor först. Det förutsätter fokus på gående, cyklande och kollektivtrafik.

 

För att få full effekt av storstadssatsningen är det också avgörande att fortsätta satsa på infrastrukturen utanför Malmö. Centerpartiet satsar stort på järnvägen de närmaste tre åren. Sammanlagt innebär Centerpartiets nationella budget fyra miljarder kronor mer till drift, underhåll och regionala järnvägar än vad regeringen lägger i sin budget. Största delen ska gå till underhåll i syfte att öka punktligheten i tågtrafiken.

 

Centerpartiet är också tydlig med att vi vill se höghastighetståg som går full fart och byggs så snart som möjligt. Trafikverkets förslag på låga hastigheter och att först vara klara med utbyggnaden till 2090 är i närheten av irrelevant. Det är dags att våga ta beslut som tar Sverige framåt. 

 

Medan det storstadsavtal kommunfullmäktige tar beslut om i dag först och främst har fokus på kollektivtrafiken inom Malmö måste vi fortsatt har stort fokus på att få en bättre integration med kontinenten. Som en del av Öresundsregionen, Nordens största arbets- och bostadsmarknad med sina 3.5 miljoner invånare, måste Malmö förbättra kommunikation med omvärlden för att kunna fortsätta utveckla sin potential.

 

För Centerpartiet är dagens beslut ett bra steg i rätt riktning. Nu fortsätter vi jobba på alla nivåer för att ge Malmö de förutsättningar som behövs för att göra vår stad till ett hållbart hem för alla Malmöbor.

 

Niels Paarup-Petersen (C)

Gruppledare i Malmö

 

Martin Molin (C)

Centerpartiet i Malmö

 

Adnan Bibic (C)

Centerpartiet i Malmö