Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stockholm är inte längre sommarens dragplåster

Den svenska besöksnäringen kommer drabbas av att människor i andra länder finner det otryggt att resa till Sverige, skriver debattören och kommunikatören Magnus Ehrenberg.Foto: SHUTTERSTOCK
Magnus Ehrenberg, debattör och grundare av kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation.Foto: PRESSBILD

Att Skåne under pandemin har klarat sig relativt väl jämfört med Stockholm är inte helt enkelt att förmedla till potentiella turister. Marknadsför de sidor av Sverige som gör vårt land till ett tryggt resmål, skriver debattören och kommunikatören Magnus Ehrenberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Som skåning bosatt i Tyskland är jag mycket stolt över den positiva profil vårt land under lång tid har haft utomlands. Som skåning och svensk möts vi med stor respekt. Bilden av det rena, välfungerande och öppna Sverige har dock fått sig en rejäl törn de senaste månaderna.

 

För Skåne och södra Sverige är besöksnäringen viktig. Att det nu regelbundet i internationell press rapporteras om Sveriges strategi för att hantera pandemin påverkar självfallet potentiella turisters benägenhet att besöka oss denna sommar. Det gäller alldeles oavsett vilken strategi man anser vara rätt eller fel. 

 

Att Skåne under den pågående pandemin har klarat sig relativt väl jämfört med inte minst Stockholm är inte helt enkelt att förmedla till potentiella turister. Skåne och den skånska besöksnäringen påverkas av att det rapporteras om smittspridning som drabbat andra delar av landet hårt. 

 

När svenska myndigheter och andra aktörer inser hur bilden av Sverige som potentiellt besöksmål har förändrats, är det troligt att åtgärder kommer sättas in för att framöver återigen försöka locka turister till landet. Allt för ofta brukar dessa kampanjer fokusera på Stockholm. Det var möjligen förståeligt till för någon månad sedan. Stockholm har varit ett viktigt dragplåster i marknadsföringen av Sverige internationellt. Nu är dock läget annorlunda. 

 

Myndigheter och destinationer i Sverige har lagt mycket tid och pengar på att marknadsföra Sverige gentemot stora marknader så som USA och Kina för att locka långväga gäster att besöka oss. Det står nog klart för alla att denna strategi inte kommer att fungera framöver. Nu är det fokus på närmarknaderna. 

 

Här ligger Skåne och södra Sverige mycket bra till, då tyskar och danskar med en kort resa enkelt tar sig hit. De är också medvetna om att det i sommar inte är Stockholm och storstaden som gäller, utan i stället skogen, stränderna och det öppna landskapet. De svenska destinationerna och regionerna behöver nu ställa om sin marknadsföring och fokusera på närområdet. Att åka till den skånska landsbygden, cykla på Österlen eller besöka de långa stränderna längs våra kuster kan vara nog så exotiskt denna sommar. Danskar och tyskar kommer denna sommar att efterfråga trygga resmål, naturupplevelser utan trängsel och besöksmål som inte kräver allt för många restimmar. 

 

Denna trend ser vi redan i dag. Danskar i tusentals har under de senaste långhelgerna valt att åka över Öresundsbron för att besöka sydsvenska destinationer, restauranger och sommarhus. Färjerederierna som trafikerar Tyskland har under de senaste dagarna kunnat se en mycket positiv trend för bokningar av tyskar som vill till Sverige på semester. Denna utveckling kommer att fortsätta. Även den just nu billiga svenska kronan spelar in och förstärker denna trend. 

 

Jag har arbetat med att marknadsföra olika delar av Sverige och svenska produkter sedan 30 år tillbaka, med ett ben i norra Tyskland och ett i den skånska myllan. Jag har under den senaste tiden sett hur många svenska destinationer nu vänder sig till oss för att locka besökare från Danmark och Tyskland. 

 

Den svenska besöksnäringen kommer drabbas av att människor i andra länder finner det otryggt att resa till Sverige. Men om svenska destinationer och privata aktörer inom branschen nu ställer om och fokuserar på närmarknaderna finns det trots allt möjlighet att locka besökare till Sverige i sommar. Det behöver vi för att rädda jobb. 

 

Min uppmaning till regering och myndigheter, privata aktörer som jobbar i och med besöksnäringen och till alla svenska destinationer är att nu glömma alla tidigare strategier om att locka långväga gäster och att i allt för stor utsträckning förlita sig på Stockholm som dragplåster. I stället bör vi tillsammans visa de sidor av Sverige som gör vårt land till ett tryggt resmål i sommar. Så kan vi i det korta perspektivet rädda besöksnäringen och i det längre perspektivet bidra till en långsiktigt hållbar bransch som inte bara kan överleva utan också blomstra, i sommar och framöver. 

 

Magnus Ehrenberg

Debattör och grundare av kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation